Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

Openingstijden

  • Maandag 09.00 - 23:00
  • Dinsdag 09.00 - 23:00
  • Woensdag 09.00 - 23:00
  • Donderdag 09.00 - 23:00
  • Vrijdag 09.00 - 23:00
  • Zaterdag 10.00 - 16.00
  • Zondag Gesloten
Autoverzekering vergelijken

Auto’s sturen data van onwetende automobilist naar fabrikant

25 november 2015

featured image

Moderne auto’s sturen veel data naar de fabrikanten waar de consument geen weet van heeft. Zo blijkt uit een onderzoek dat de ANWB samen met zusterclubs in de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) heeft gedaan. Ruim driekwart van de Nederlandse automobilisten heeft geen idee hoe ‘connected’ hun auto is. Het delen van data heeft vele voordelen, maar de ANWB waarschuwt de Nederlandse automobilist ook voor de nadelen die hieraan kleven.

Geef je hier toestemming voor?

De meeste moderne auto’s zijn uitgerust met heel wat technische snufjes. Wanneer je zo’n auto koopt, teken je een contract waarin je toestemming geeft dat de auto bepaalde data opslaat en gebruikt. Maar wát slaat de auto precies op? Welke data verzendt de auto naar de leverancier? En wordt deze informatie nog aan derden verschaft? Deze vragen worden niet altijd even duidelijk in het contract beantwoord. Hier moet verandering in komen, vindt de ANWB.   

Welke data slaat de auto op?

Moderne auto’s slaan flink wat data op. Soms heeft dit het doel om de automobilist te helpen. Het gebruik van data kan storingen inzichtelijker maken of mensen helpen om veiliger te rijden. Uit het onderzoek blijkt echter dat auto’s veel meer data opslaan en versturen dan vooraf gedacht werd. Zo wordt er veel informatie vastgelegd die in het nadeel van de consument kan zijn:

Rijgedrag

De auto legt naast gas- en remgedrag vast in welke stand je rijdt (eco, comfort, sport etc.), maar ook hoe vaak je gordel wordt aangespannen (als je te hard remt). Daarnaast registreert de auto ook de laatste seconde voordat een airbag afgaat. Hierbij wordt gelet op de snelheid, acceleratie en de stand van het gas- en rempedaal.

Risico: Deze data kan in de consument zijn nadeel werken als het gaat om eventuele garantie of bewijsvoering na een ongeluk.

Gebruik van de auto

Hierbij kun je denken aan hoeveel korte en hoeveel lange ritten je rijdt, het aantal uren dat de verlichting brandt en slijtagegegevens. Zelfs in welke stand je stoel staat en welke media je in de DVD speler stopt, staat geregistreerd. Bij elektrische en hybride auto’s wordt ook veel oplaadinformatie vrijwel direct doorgestuurd naar de fabrikant.

Risico: Een klant kan hierdoor voor duur onderhoud komen te staan of ongewenst onderhoudsaanbiedingen krijgen.

Persoonlijke gegevens

De auto onthoudt GPS gegevens en je laatste 100 parkeerlocaties. Zo weet een fabrikant precies waar je bent geweest. Wanneer je je mobiel koppelt aan je auto (bijvoorbeeld via bluetooth) worden telefoonnummers, mailadressen en zelfs je foto’s opgeslagen.

Risico: Fabrikanten kunnen hiermee een profielschets van je maken. Daarnaast is de privacygevoelige informatie erg interessant voor hackers.

De ANWB vreest ook dat de automobilist afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties.

De mening van Nederland

Uit het onderzoek bleek dat 76 procent niets weet over de voor- en nadelen van de connected diensten die de moderne auto aanbiedt. Bijna 9 op de 10 Nederlanders is bang dat de gegevens gebruikt worden voor commerciële doeleinden en 84 procent waakt voor hacking. Vrijwel alle Nederlanders (94 procent) willen beschermd worden met duidelijke wetgeving over het gebruik van data door autofabrikanten.

Wat nu?

De ANWB en alle zusterclubs van de FIA gaan dit probleem op landelijk en Europees niveau onder de aandacht brengen. Hiermee hopen ze privacybeschermende wetgeving af te dwingen. De automobilist moet zelf kunnen beslissen welke data hij wel en welke hij niet wil delen. De campagne heet dan ook: ‘My car, my data’.

CPB en RAI oneens

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft een andere mening.  Het CPB is het oneens met de ANWB en vindt dat de huidige regelgeving over de privacy voldoet. Ook Harald Bresser van de RAI (belangenorganisatie voor autofabrikanten) geeft aan dat fabrikanten genoeg op de hoogte van de privacyrisico’s en gaan dan ook voorzichtig met deze data om. Ook trekt hij de motieven van de ANWB in twijfel:  “Ze hebben een commercieel belang en zijn bang dat de Wegenwacht straks niet meer bij gegevens kan komen”

Data voor autoverzekeraars

Mensen zijn bang dat deze data ongewild doorgespeeld wordt naar autoverzekeraars. Dit kan natuurlijk van invloed zijn op je premie. Er zijn al enkele autoverzekeraars die de premie bepalen op basis van je rijgedrag, maar hier geef je dan wel zelf bewust toestemming voor. Ook Achmea zou hier plannen voor hebben.

Autoverzekering vergelijken

Wil je de beste deal voor je autoverzekering vinden? Binnen één minuut kun je autoverzekeringen vergelijken en zie je waar je de beste aanbieding krijgt voor jouw persoonlijke situatie.

[esos-buttons title=”Autoverzekering vergelijken” size=”pijl” funnel=”auto” url=”/”]

 

;