Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

  • phone 020 - 760 58 60
  • chat Chat met ons
  • email klantenservice@autoverzekering.nl

Openingstijden

    Autoverzekering vergelijken

    Beïnvloedt het gebruik van Facebook de hoogte van je premie?

    18 september 2015

    featured image

    Facebook verzamelt tienduizenden gegevens van je. Steeds meer mensen zijn zich er ook al van bewust wat er met deze gegevens gebeurt. Deze gegevens worden voor commerciële doeleinden gebruikt. Bij Google gebeurt het al langer, en ook Facebook gaat hier actief gebruik van maken. Zo krijg je advertenties speciaal voor jou op maat gemaakt. Ben jij een autoliefhebber? Dan weet Facebook dit waarschijnlijk ook. Jij ziet dan ook meer advertenties van auto’s dan bijvoorbeeld een persoon die nog geen rijbewijs heeft. Nu blijkt dat ook verzekeraars deze persoonlijke gegevens gaan gebruiken. Hoe ver gaat dit?

    Facebook like dislike

    Wat bepaalt de hoogte van je premie?

    Dat je postcode een rol speelt in je autoverzekeringspremie is al langer bekend. Recent bleek ook dat je huisnummer en eventuele huisnummertoevoeging van invloed is op je verzekeringspremie. Verzekeraars willen hier het liefst zo min mogelijk over kwijt. ‘Wij analyseren data van aanvragers, maar hoe ons tarief is opgebouwd, is concurrentiegevoelige informatie.’ aldus verzekeraar Reaal/Vivant.

    Data

    Data-analyse bedrijven zoeken op het internet zoveel mogelijk gegevens van je op. Social Intelligence Corp is een Amerikaanse dataleverancier voor verzekeraars. Dit bedrijf gebruikt Facebook bij de dataverzameling van personen en stuurt dit door naar verzekeraars. Deze gegevens gebruiken ze vervolgens om een beter risicoprofiel van potentiële en huidige klanten te krijgen. Risicovollere klanten betalen meer premie voor hun autoverzekering.

    Facebook

    Naar welke Facebook gegevens kijkt zo’n bedrijf nou om een risicoprofiel van je te maken? Natuurlijk kijken ze naar welke berichten en pagina’s jij likes geeft. Ook kijken ze naar je taalgebruik, de tijdstippen van je Facebook updates en zelfs je vriendennetwerk. Naast al deze gegevens zijn ook risicovolle beroepen, hobby’s, andere gewoonten en zelfs je eetpatroon makkelijk te vinden. Niet alleen Facebook wordt in de gaten gehouden door verzekeraars. Ook je gedrag op andere sociale media als Instagram en Twitter wordt bekeken.

    Privacybeschermende software

    Steeds meer internetgebruikers begrijpen hoeveel gegevens er van hen worden verzameld. Ze begrijpen wat hiermee gebeurt en zien ook de risico’s ervan in. Daarom lezen consumenten steeds vaker de gebruiks- en privacyvoorwaarden van diensten. Ook gaan ze bewuster om met sociale media en het downloaden van apps. Bovendien gebruikt bijna eenderde van alle internetgebruikers privacybeschermende software.

    Technologie kent je beter dan je eigen vrienden!

    Een onderzoek door Stanford University toont aan dat een computer jouw persoonlijkheid beter voorspelt dan je beste vrienden. Hierdoor hebben verzekeraars een goed beeld van je en kan dit dus je premie beïnvloeden. Let dus goed op wat je allemaal op internet zet voordat je een nieuwe autoverzekering afsluit!

    [esos-buttons title=”Autoverzekering vergelijken” size=”pijl” funnel=”auto” url=”/”]
    ;