Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

Openingstijden

  • Maandag 09.00 - 17.30
  • Dinsdag 09.00 - 17.30
  • Woensdag 09.00 - 17.30
  • Donderdag 09.00 - 17.30
  • Vrijdag 09.00 - 17.30
  • Zaterdag 10.00 - 16.00
  • Zondag Gesloten
Autoverzekering vergelijken

Geef privégegevens, krijg korting

2 oktober 2015

featured image

Achmea wil korting aanbieden in ruil voor privégegevens. Dit kondigde het concern gisteren aan in het Financieel Dagblad. Het gaat hierbij alleen om schadeverzekeringen, zoals autoverzekeringen. De verzekeraar belooft dat deze kortingsregeling niet voor zorgverzekeringen gaat gelden.

Google Nest

Achmea heeft aangekondigd dat het wil gaan samenwerken met Google Nest. Dit is een slimme thermostaat die mensen waarschuwt voor risico’s in huis. Dit principe kan ook in de auto toegepast worden. Het apparaat meet bijvoorbeeld hoe hard je rijdt of hoe abrupt je remt. Daarnaast onderzoekt Achmea of de klant behoefte heeft aan risicowaarschuwingen. Het kastje kan je gaan waarschuwen wanneer je op een weg rijdt waar vaak schades voorkomen of de wegenwacht automatisch alarmeren bij pech.

Win-win

Het doel is dat automobilisten bewuster gaan rijden. Achmea spreekt van een win-win situatie: Achmea hoeft minder schades te betalen en de klant betaalt minder premie.

Fairzekering

Met dit plan is Achmea de grootste verzekeraar die zo’n plan wil introduceren, maar is hierin niet uniek. Fairzekering is een relatief nieuwe verzekeraar die de hoogte van de premies ook baseert op je rijgedrag. Met behulp van een ‘Chipin stekker’ monitoren ze bestuurders, waardoor veilige chauffeurs tot wel 35% premie per maand terug kunnen krijgen.

Privégegevens niet delen met derden

Achmea belooft de data niet te delen met derden. Wat dit precies inhoudt is niet helemaal duidelijk. Mag Achmea deze data bijvoorbeeld wel delen met dochtermaatschappijen zoals Zilveren Kruis, FBTO, Inshared, Centraal beheer en Interpolis? Critici vinden dat Achmea hun klanten in ieder geval goed moet informeren over wat er precies met hun gegevens gebeurt.

Eigen keuze

Het concern benadrukt dat de gegevens eigendom van de klant zijn. Zij mogen zelf bepalen of ze het willen delen met de verzekeraar. Delen mensen het wel, dan komen ze in aanmerking om korting te krijgen. Directeur Markt Strategie van Achmea Albert Spijkman denkt dat het kastje ook voordelen heeft voor mensen die de persoonsgegevens niet willen delen. ‘Dat kastje kan ook bijhouden hoeveel zakelijke kilometers je rijdt. En ik kan over de schouders meekijken naar het rijgedrag van mijn moeder van 80 of dochter van 19. Beiden vinden dat ze heel goed kunnen rijden. Dat wil ik dan wel eens zien.’

Eerlijk?

De meningen over deze manier van verzekeren zijn nog verdeeld. Voorstanders vinden vooral dat het eerlijker zou zijn. Nu betalen jongeren bijvoorbeeld over het algemeen veel meer premie dan ouderen. Dit is gebaseerd op de generalisatie dat jongeren slechtere chauffeurs zijn. Door een kastje te implementeren, kunnen deze jongeren zelf bewijzen hoe goed ze rijden. De premie wordt dan bepaald op basis van hun eigen rijstijl, in plaats van op vooroordelen.

Privacy als valuta

De critici zijn vooral bang voor de inbreuk op privacy. Mensen die hun persoonsgegevens niet willen delen, betalen dus meer premie. Hierdoor wordt het erg verleidelijk gemaakt om je privégegevens wel op straat te leggen. Het valt te betwijfelen of dat een goede ontwikkeling is.

Autoverzekering

Er is nog niet veel duidelijkheid over de precieze inhoud van deze plannen. Wellicht kan dit in de toekomst flinke besparingen op je premie opleveren. Wil je nu al de beste deal vinden, ook zonder je privacy daarvoor op te geven? Dit kan makkelijk met behulp van onze vergelijker.

[esos-buttons title=”Autoverzekering vergelijken” size=”pijl” funnel=”auto” url=”/”]

 

;