Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring Sluiten

« Naar Nieuws

Kruispunten zonder markeringen en stoplichten, is dit de toekomst?

10-06-2016

Een weg zonder stoplichten en verkeersborden. Hoewel dit een onmogelijke opgave lijkt is dit in sommige plaatsen in Nederland al werkelijkheid. Deze zogenaamde ‘shared spaces’ zijn vooral populair in het noorden van Nederland, maar breiden zich langzaam uit over de rest van het land.

Piazza_della_Signoria

Shared space

Het idee komt van verkeerskundige Hans Monderman. Hij vroeg zich in de jaren negentig af waar al dat geregel in het verkeer toe leidde en ontwikkelde een nieuwe visie op verkeersveiligheid. Hij is ervan overtuigd dat het verwijderen van verkeerstekens de weggebruiker stimuleert om beter op te letten in het verkeer. Zo ontstonden de ‘shared spaces’. De gedachte achter dit idee is dat alle verkeersdeelnemers alerter zullen zijn als er opeens geen verkeersregels meer zijn.

Opkomende trend

De afgelopen jaren zijn er in Nederland zo’n 60 shared spaces ontstaan. Op dit moment worden er nog 8 shared spaces aangelegd, maar volgens Sjoerd Nota van het kenniscentrum shared spaces NHL Hogeschool blijft het lastig om een indicatie van het aantal te geven. ‘’Er zijn veel meer gemeentes die soortgelijke kruispunten creëren, alleen noemen ze die dan niet shared spaces.’’

Resultaten boven verwachting

De shared space achter het Centraal Station in Amsterdam is misschien wel de meest drukke ‘open ruimte’ van Nederland. Dagelijks maken er 21.000 brom- en snorfietsers en 18.000 voetgangers gebruik van deze ruimte. Ruwan Aluvihare is de grote gemeentelijke voortrekker van het beginsel van Shared Space en hij noemt de eerste ervaringen achter het Centraal Station ‘boven verwachting’. “Het gaat zoals ik hoopte, beter zelfs. Mensen maken contact, kijken naar de mensen met wie zij de ruimte delen. Het maakt dat mensen weer mensen worden. Alleen een enkele brommer of snorfiets scheurt er nog wel eens doorheen. Voor de rest: heel erg goed.”

Buitenland ook positief

Niet alleen in Nederland zijn deze shared spaces populair, ook andere landen zijn enthousiast over deze ontwikkeling. Sjoerd Nota: “Het slaat ook in het buitenland aan. Engeland, Duitsland en Denemarken maken ook steeds meer gebruik van shared spaces.”

Meer speelruimte voor ‘idioten’ in het verkeer

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is nog niet helemaal overtuigd. “Het werkt voor veel mensen en plekken goed, maar juist de zwakke weggebruikers zoals ouderen en gehandicapten kunnen de verantwoordelijkheid om voorrang te nemen minder goed aan.” Daarnaast beweert hij dat ‘idioten in het verkeer’ meer speelruimte krijgen door deze shared spaces. ‘’Zij moeten dus echt de verantwoordelijkheid willen nemen om goed op te letten.”

Sjoerd Nota is van mening dat dit geen grote problemen op zal leveren. “Het is geen rigide plan, we kunnen de inrichting altijd aanpassen aan deze weggebruikers.”

Blijf alert en ga zelfverzekerd de weg op

Het lijkt erop dat we de komende jaren op meer plekken in Nederland deze ‘shared spaces’ mogen verwachten. Als weggebruiker ben je genoodzaakt om op dit soort kruispunten beter op je hoede te zijn, omdat er vanuit elke hoek iemand op kan duiken. Word je nu al zenuwachtig bij het idee? Of wil je gewoon altijd met een goed gevoel de weg op? Vergelijk hier alle autoverzekeringen en sluit direct de goedkoopste autoverzekering af voor jouw situatie!

Autoverzekering vergelijken

Volg ons op Facebook en Twitter!

 

Zojuist overgestapt

  • 20 juli 2018, 21:55 Dhr. B. uit Leeuwarden.
  • 20 juli 2018, 21:44 Dhr. C. uit Rijswijk.
  • 20 juli 2018, 21:42 Dhr. Z. uit Spaarndam.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang handige tips om te besparen op je autokosten.