« Naar Nieuws

Minimum beveiligingseisen personenauto

07-09-2015

Bij het afsluiten van een autoverzekering kun je weleens de vraag krijgen hoe je auto beveiligd is: klasse 1, klasse 2, klasse 3 of voertuigvolgsysteem. Samen met SCM en VbV zijn dit termen die je vaak tegenkomt als het gaat om de minimum beveiligingseisen, maar wat betekenen deze nou eigenlijk?

Een verzekeraar kan minimumeisen stellen aan de beveiliging van je auto. Aan auto’s met een hogere diefstalgevoeligheid zullen dus ook hogere eisen vastzitten. Vaak zit het beveiligingssysteem al in de auto ingebouwd wanneer deze uit de fabriek komt. In dit geval spreek je van af-fabriekssystemen. Wanneer een beveiligingssysteem later in een voertuig wordt ingebouwd, gaat het om after-marketsystemen. Je verzekeraar zal altijd in de polis aangeven wat de minimumeis is. Als hier niet aan is voldaan zal je auto bij diefstal niet gedekt worden. Wanneer een erkend inbouwbedrijf de werking heeft gecontroleerd en goedgekeurd, worden gegevens als het kenteken, type voertuig en type beveiligingssysteem in de Kiwa SCM database geregistreerd. Pas hierna wordt het certificaat afgegeven en kan je raam voorzien worden van het VbV – SCM sticker.  

Wat is nu het VbV en wat is het SCM?

In 2005 is de stichting SCM opgesplitst. Sindsdien wordt het beheer van de regelingen geregeld door het Verzekeraarsbureau Voortuigcriminaliteit (VbV). Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (Kiwa SCM) is verantwoordelijk voor de uitvoering, bewaking van de kwaliteit en de inbouw en die verleent dus uiteindelijk ook de goedkeuring.

Klasse 1 (Startonderbreker)

Vanaf 1998 hebben alle auto’s minimaal klasse 1- beveiliging. Dit houdt in dat er een elektrisch systeem in de auto aanwezig is die minimaal twee blokkeringen uitvoert, waardoor je auto niet meer kan starten wanneer er in de auto ingebroken is.

Klasse 2 (Alarmsysteem)

Klasse 2 beveiliging bestaat minimaal uit de twee automatische blokkeringen (klasse 1), aangevuld met detectie en alarmering. De detectie bestaat uit omtrekdetectie en ruimtelijke of interieur detectie. Bij signalering is sprake van zowel akoestische signalering als optische signalering. Bij dit systeem zal je autoalarm afgaan wanneer er een poging tot inbraak gedaan wordt.

Klasse 3 (Alarmsysteem met hellingshoekdetectie)

Deze klasse heeft dezelfde eisen als klasse 2, aangevuld met een hellingshoekdetectie. Deze vorm van detectie zorgt ervoor dat de auto merkt wanneer het wordt opgetild met bijvoorbeeld een krik.

Klassen 4 & 5 (Voertuigvervolgsysteem)

Het SCM heeft de vroegere klassen 4 en 5 onder het kopje voertuigvervolgsysteem (VVS) geschaard. Naast functies die bij de andere klassen aanwezig zijn zorgt dit systeem ervoor dat een auto gevolgd kan worden na diefstal. Bij klasse 4 start het volgsysteem na diefstalmelding of door de bewegingssensor. Bij klasse 5 begint het volgsysteem direct op het moment dat het alarm afgaat. Sinds januari 2015 is het ook jammingdetectie te hebben. Je spreekt dan van VVS+.

Autoverzekering vergelijken

Let bij het vinden van de beste autoverzekering dus ook op de minimumeisen die een verzekeraar stelt. Over het algemeen zal een duurdere auto aan hogere eisen moeten voldoen. Via onze vergelijker kun je makkelijk verzekeringen vergelijken op basis van de hoogte van de premie en de polisvoorwaarden. 

Autoverzekering vergelijken

 

Zojuist overgestapt

  • 22 jan. 2018, 18:58 Dhr. H. uit Cromvoirt is overgestapt.
  • 22 jan. 2018, 18:56 Mevr. van B. uit Hoorn nh is overgestapt.
  • 22 jan. 2018, 18:53 Dhr. E. uit Steyl is overgestapt.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang handige tips om te besparen op je autokosten.