Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

Openingstijden

  • Maandag 09.00 - 17.30
  • Dinsdag 09.00 - 17.30
  • Woensdag 09.00 - 17.30
  • Donderdag 09.00 - 17.30
  • Vrijdag 09.00 - 17.30
  • Zaterdag 10.00 - 16.00
  • Zondag Gesloten
Autoverzekering vergelijken

Nederlanders zijn niet bang voor digitale verzekering

22 september 2015

featured image

Nederlanders zijn positief over de digitalisering van verzekeringsproducten en -diensten. Dit onderzocht Deloitte Digital, een grote speler in de digitale consultancymarkt. Zij ondervroegen in het onderzoek ‘Insurance in a digital world’ 900 Nederlandse consumenten. Hieruit blijkt dat Nederlanders de digitalisering in deze sector prijzen. Veel consumenten staan open voor een digitale verzekering waar hulpmiddelen het rijgedrag meten.

Korting op basis van je rijgedrag of -gebruik

Enkele verzekeraars geven al korting op basis van je rijgedrag en rijgebruik. Als je veiliger rijdt, betaal je ook minder premie. Consumenten zijn bereid om deze trend verder te laten groeien. Ongeveer eenderde van de ondervraagden is bereid een GPS monitorapparaat in de auto te plaatsen als dit hen een korting oplevert. Het hulpmiddel meet bijvoorbeeld hoe vaak je in de spits rijdt en hoe je remt en optrekt. 65 procent van de ondervraagden zou zelfs bereid zijn hun rijgedrag hiervoor aan te passen.

Verzekering op je smartphone

Nederlanders juichen toe dat veel verzekeraars met de tijd meegaan. Zo wordt je mobiele telefoon bijvoorbeeld steeds belangrijker. Je kunt via je telefoon makkelijk je voorwaarden inzien en zelfs een claim indienen. Het grote voordeel is dat je met je mobiel op ieder moment en op elke plek toegang hebt tot alles wat je nodig hebt.

Risico op basis van je locatie

Door locatiegegevens van de klant te analyseren kan een verzekeraar een speciale op maat gemaakte verzekering voor de klant aanbieden en hiermee de klantbetrokkenheid vergroten. Dit kan ook leiden tot goedkopere premies. Ook kan de verzekeraar data over risico’s en eerder ingediende claims analyseren. Daarmee kunnen klantspecifieke risico’s in kaart worden gebracht. Op basis daarvan kan er een risicoprofiel gemaakt worden. Zo zou 66 procent van de Nederlandse consumenten het op prijs stellen wanneer verzekeraars hen inlicht wanneer het risico op auto-inbraak in hun buurt is verhoogd.

Up-to-date

Deloitte onderzocht ook of klanten graag suggesties willen ontvangen over het updaten van hun huidige autoverzekering. Bijna tweederde van de Nederlanders zou bereid zijn jaarlijks een checklist in te vullen om te kijken of hun autoverzekering nog up-to-date is. Toch vertrouwt niet iedereen zijn verzekeraar volledig. Een kwart van de respondenten denkt dat verzekeraars alleen met prijsverhogende suggesties komen. 41 procent van de mensen gelooft dat verzekeraars hun klanten ook op de hoogte houdt als er een goedkopere optie bij hen past.

Privacy

Toch zijn er ook zaken waar de consument zich zorgen over maakt. 32 tot 48 procent van de consumenten heeft privacybezwaren bij deze ontwikkeling. 45 procent heeft echter geen problemen om persoonlijke data te delen met verzekeraars. Meer dan de helft van de consumenten vertrouwt verzekeraars evenveel, of zelfs meer dan andere bedrijven zoals Apple of Google, wanneer het gaat om het delen van locatie- of gezondheidsgegevens.

Digitale verzekering in de toekomst

Digitalisering kan volgens veel Nederlanders dus leiden tot goedkopere premies. Frank Bovée, directeur Insurance Innovation Lead bij Deloitte verwacht dan ook veel van digitaliserende autoverzekeraars. Hij verwacht dat verzekeraars met de visie, moed en doorzettingsvermogen om toegankelijke, digitale verzekeringsdiensten te ontwikkelen de grote winnaars zullen zijn in de toekomstige digitale verzekeringsmarkt.

Goedkoopste autoverzekering

Wil jij weten hoe je nu de goedkoopste autoverzekering kunt vinden? Kijk dan in onze autoverzekering vergelijker. Op basis van jouw persoonlijke gegevens en de gegevens van je auto krijg je een handig overzicht te zien van alle verzekeraars. Hierbij tref je ook een top 3 aan die speciaal voor jouw situatie het voordeligst is. Zo kun je al snel tot € 200 besparen!

[esos-buttons title=”Autoverzekering vergelijken” size=”pijl” funnel=”auto” url=”/”]

 

;