Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

Openingstijden

  • Maandag 09.00 - 17.30
  • Dinsdag 09.00 - 17.30
  • Woensdag 09.00 - 17.30
  • Donderdag 09.00 - 17.30
  • Vrijdag 09.00 - 17.30
  • Zaterdag 10.00 - 16.00
  • Zondag Gesloten
Autoverzekering vergelijken

Sjoemelen in de autoindustrie: eerder regel dan uitzondering

28 september 2015

featured image

Volkswagen blijkt niet de enige sjoemelende autofabrikant. Eerder werd al duidelijk dat er ongeveer 11 miljoen Volkswagens zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Nu lijkt het erop dat de ‘Dieselgate’, zoals het hele schandaal genoemd wordt, vrijwel de gehele Europese auto-industrie betreft. Met personenauto’s van onder andere Audi, BMW en Opel is ook geknoeid. Dit blijkt uit een steekproef van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E).


85% gesjoemeld

T&E nam 23 dieselauto’s uit 2015 op in hun steekproef. Slechts drie van deze auto’s kwamen positief uit de test. De overige twintig auto’s voldeden niet aan de normen. Volgens de steekproef zou dus ruim 85% van deze dieselauto’s schoner worden gepresenteerd dan ze in werkelijkheid zijn. Veel van deze ‘schone’ auto’s blijken dus vervuilender te zijn dan dieselauto’s van voor het jaar 2000, toen er nog soepelere uitstootnormen golden.

Dieselgate in heel Europa

T&E onderzocht het aantal malen dat de uitstootnorm (80 milligram stikstofoxiden per kilometer) werd overschreden. De Audi A8 is de meest vervuilende auto uit deze steekproef. Deze auto overschrijdt 21,9 maal de uitstootnorm. Ook de BMW X3 (9,9), Opel Zafira Tourer (9,5), BMW 420D (8,1) en de Volkswagen Polo (6,1) overtreffen de limiet ruim. Verder komen ook de merken Mercedes-Benz, Volvo, Citroën, Peugeot en het Japanse Mazda niet positief uit het onderzoek.

Niet welkom in Utrecht en Rotterdam

De stad Utrecht heeft vorig jaar auto’s met een een dieselmotor van voor het jaar 2000 verbannen uit de binnenstad. Ook Rotterdam gaat deze dieselmotoren vanaf 2016 weren. Uit het onderzoekt blijkt dat niet alleen de oude dieselauto’s geweerd moeten worden. Ook veel nieuwe dieselauto’s zouden niet welkom zouden moeten zijn.

Testmethode

Het meest opvallende is dat al deze auto’s wél door de milieutests zijn gekomen. Deze Europese methodes zijn sterk verouderd en de schreeuw naar nieuwe zuivere methodes wordt dan ook steeds luider. Er is geen onafhankelijk toezicht zoals ze dat in de Verenigde Staten wel kennen. In Europa mogen autofabrikanten zelf hun testinstituut kiezen. De laberatoriumtest is makkelijk te manipuleren en auto’s worden dus vaak onterecht goedgekeurd. Wanneer ze eenmaal zijn goedgekeurd, worden ze niet meer verder onderworpen aan een praktijktest.

Meer controles

Duitsland en Groot-Brittannië hebben aangekondigd iets tegen de Dieselgate te doen. Ze willen dat er op meer dieselmodellen van diverse merken gecontroleerd wordt. De verwachting is dat er van veel meer modellen forse overschrijdingen aan het licht komen. Opvallend is dat juist deze landen, samen met vele autofabrikanten, in het verleden sterk lobbyden voor een soepelere aanpak van de auto-industrie op millieugebied.

 

;