Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

  • phone 020 - 760 58 60
  • chat Chat met ons
  • email klantenservice@autoverzekering.nl

Openingstijden

    Autoverzekering vergelijken

    Verzekering dieselauto tot € 200 per jaar duurder

    29 oktober 2015

    featured image

    Amsterdam, 29-10-2015 – Een dieselauto verzekeren kost gemiddeld 32 procent meer dan een benzineauto verzekeren. Dit blijkt uit een onderzoek van Autoverzekering.nl.

    Het verschil in de maandelijkse premie wordt groter naarmate de dekking uitgebreider wordt. Bij een WA verzekering is een dieselauto gemiddeld 22 procent duurder om te verzekeren, voor een WA+ verzekering is het verschil 32 procent en bij een allrisk verzekering scheelt het maar liefst 36 procent. Het verschil kan tot honderden euro’s per jaar oplopen.

    Onderzocht is of er premieverschillen bestaan tussen de verzekering van een dieselauto en een benzineauto. Hierbij is gekeken naar de premies voor een WA, WA+ en allrisk verzekering. Daarnaast is onderzocht of het financieel gezien uitmaakt hoeveel kilometer er per jaar met de auto gereden wordt.

    Hoe is er onderzoek gedaan?

    Voor dit onderzoek zijn 5 verschillende personenauto’s gebruikt die zowel een benzine- als een dieseluitvoering hebben. De benzine- en dieselauto van ieder merk komen uit hetzelfde bouwjaar. De volgende auto’s zijn voor de vergelijkingen gebruikt:

    Benzine Diesel
    Opel Zafira 1.6 Cosmo Opel Zafira 1.7 CDTi
    Volvo V70 2.4 Volvo V70 2.4D
    Mercedes-Benz E200 CGI Mercedes-Benz E200 CDI
    Ford Mondeo Wagon 1.6 TI Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI
    Toyota Yaris 1.3 VVTi Toyota Yaris 1.4 D-4D

    Meer variabelen

    Naast het totale gemiddelde verschil in premie tussen een benzine- en dieselauto zijn er nog een aantal andere variabelen meegenomen in dit onderzoek. Zo is onderzocht of het verschil tussen het verzekeren van een benzine- en dieselauto nog beïnvloed wordt door:

    • Type dekking
    • Aantal kilometers
    • Type persoon

    3 dekkingen

    Voor iedere situatie en auto zijn de goedkoopste premies van de drie dekkingen berekend:

    • WA
    • WA+ (beperkt casco)
    • Allrisk (volledig casco)

    Aantal kilometers

    Met een benzineauto wordt in Nederland gemiddeld 10.000 kilometer per jaar gereden. Met een dieselauto is dit gemiddeld 23.000 kilometer per jaar (Bron: CBS). Daarom worden de premies van de goedkoopste autoverzekeringen vergeleken voor bestuurders die 10.000 km per jaar rijden en bestuurders die 25.000 km per jaar rijden. Dit is gedaan voor zowel de benzineauto’s als de dieselauto’s.

    3 typen personen

    Voor de vergelijkingen zijn drie type personen als voorbeeld genomen:

    • Een persoon van 25 jaar oud met 5 schadevrije jaren
    • Een persoon van 40 jaar oud met 15 schadevrije jaren
    • Een persoon van 70 jaar oud met 30 schadevrije jaren

    Postcode

    In dit onderzoek is de postcode constant gehouden. De postcode die gebruikt is, is 1017 BZ. Dit is het adres van het kantoor van Autoverzekering.nl te Amsterdam.

    Totaal aantal vergelijkingen

    In totaal zijn er 180 vergelijkingen van autoverzekeringen gemaakt. Er zijn gemiddelde premies uitgerekend aan de hand van een aantal verschillende factoren: aantal kilometers dat gereden wordt, aantal schadevrije jaren, leeftijd van de bestuurder en dekking. Van de premies van deze verzekeringen zijn vervolgens gemiddelde premies per maand berekend.

    Eigenaren dieselauto betalen tot € 200 meer voor verzekering

    Verschil in dekking

    Duidelijk is dat er in alle gevallen gemiddeld meer betaald moet worden voor een autoverzekering van een dieselauto dan voor een benzineauto. Bij een WA verzekering ben je gemiddeld 22 procent meer kwijt voor een diesel dan voor een benzine. Bij de WA+ en de allrisk dekking is dit verschil nog veel groter. Voor een diesel betaal je bij een WA+ dekking 32 procent meer dan bij een benzineauto en bij een allrisk dekking is dit verschil zelfs 36 procent.

    premie-per-km-1-min

    Toelichting

    • WA: Dieselauto 22 procent duurder
    • WA+: Dieselauto 32 procent duurder
    • Allrisk: Dieselauto 36 procent duurder

    Grootste verschil te vinden bij de allrisk verzekering

    Het grootste verschil tussen de maandelijkse premie voor diesel en benzine is te vinden bij een allrisk autoverzekering. Gemiddeld is een allrisk verzekering 36 procent duurder voor een dieselauto dan voor een benzineauto. Het gaat hier om maandelijkse premies van € 44,95 voor benzineauto’s en € 61,09 voor dieselauto’s. Dit scheelt dus gemiddeld bijna € 200,- per jaar.

    Kleinste verschil te vinden bij de WA verzekering

    Als je een WA verzekering kiest, is het verschil tussen diesel en benzine het kleinst, maar toch is dit nog ruim 22 procent. Met een WA verzekering betaal je gemiddeld € 19,14 per maand voor een benzineauto waar dit voor een dieselauto € 23,32 is. Met een WA verzekering betaal je dus jaarlijks iets meer dan € 50,- meer voor een dieselauto.

    premie-per-dekking-1-min

    De invloed van het verschil in het aantal kilometers minimaal

    Naast het verschil in dekking is er ook nog gekeken of het aantal kilometers dat jaarlijks gereden wordt nog invloed heeft op dit verschil. Dit bleek minimaal te zijn. Bij 10.000 kilometer per jaar was het verschil 33,3 procent en bij 25.000 kilometer was een dieselauto 32 procent duurder.

    Waarom is een dieselauto zoveel duurder om te verzekeren?

    De premie van een autoverzekering hangt af van veel verschillende factoren en is daarom voor iedereen verschillend. Voor het berekenen van de premie van de autoverzekering houden verzekeraars namelijk rekening met de gegevens van de auto, maar ook met persoonlijke gegevens. Naast de dagwaarde, leeftijd, gewicht en beveiliging van je auto zijn ook je eigen leeftijd, schadevrije jaren, postcode en jaarlijks gereden kilometers van invloed op de hoogte van je premie.

    Gewicht en waarde van de auto bepalen verschil in premie

    In dit onderzoek is met name gekeken naar de verschillen tussen een autoverzekering voor een dieselauto en een benzineauto. Leeftijd en beveiliging van de auto zijn in dit onderzoek constant gehouden. Ook zijn beide auto’s vergeleken op basis van dezelfde persoonsgegevens. De grootste verschillen die relevant zijn voor het verschil in de premie zijn het gewicht en de waarde van de auto.

    Meer schade-impact bij botsing

    In Nederland moet iedere auto verplicht minimaal WA verzekerd zijn. Deze dekking vergoedt alleen de schade aan de auto van de tegenpartij, wanneer jij een ongeluk veroorzaakt. Factoren als aanschafwaarde bij de eigen auto spelen hierbij dus geen rol.

    Een eventuele verklaring dat het verschil toch nog 22 procent is, is dat dieselauto’s over het algemeen zwaarder zijn dan benzineauto’s. Hierdoor is volgens verzekeraars de impact van een botsing groter, waardoor de schade aan de tegenpartij groter zal zijn.

    Aanschaf- en dagwaarde hoger voor een dieselauto

    Bij de WA+ dekking wordt ook schade aan de eigen auto vergoed (bij allrisk uitgebreider dan bij WA+). Het is daarom ook te verklaren dat dit verschil bij deze dekkingen nog groter is. De aanschaf- en dagwaarde van een dieselauto is gemiddeld hoger dan een benzineauto van hetzelfde type. Vandaar dat verzekeraars voor een dieselauto meer moeten uitkeren dan voor een benzineauto. Dit wordt uiteraard doorberekend in de premie die de consument betaalt.

    diesel-min

    Kosten verzekering meenemen bij keuze ‘benzine of diesel’

    Bij het berekenen van het ‘omslagpunt’ voor benzine- en dieselauto’s worden vaak vier zaken in beschouwing genomen: brandstofkosten, motorrijtuigenbelasting, aanschafwaarde en onderhoudskosten. Bij de berekening van het omslagpunt dien je elke factor mee te nemen. Hierbij wordt de verzekering vaak (onterecht) buiten beschouwing gelaten.

    Brandstofkosten

    Brandstofprijs

    Op het moment van schrijven (21-10-2015, Bron: Nu.nl) is de gemiddelde benzineprijs € 1,567 per liter. De prijs voor een liter diesel was € 1,257. Deze prijzen wisselen bijna dagelijks, maar gemiddeld betaal je ongeveer € 0,30 meer voor een liter benzine dan voor een liter diesel. De helft tot twee derde van de prijs bestaat uit BTW en accijnzen. Daarnaast is de prijs afhankelijk van de productieprijs, de dollar/euro-koers, productieomvang en weersomstandigheden.

    Verbruik auto

    Het verbruik per liter is afhankelijk van vele factoren. Onder andere de grootte en de leeftijd van de auto, of je in de stad of op de snelweg rijdt en de weersomstandigheden hebben invloed op het gemiddelde verbruik. Gemiddeld rijdt een dieselauto 1 liter op 20 kilometer en een benzineauto 1 op 15, het daadwerkelijke verbruik is moeilijk te bepalen. De opgegeven verbruiken van de fabrikant wijken vaak in de praktijk sterk af, omdat dit verbruik gemeten is onder ideale omstandigheden.

    Gemiddeld jaarkilometrage per brandstofsoort

    De gemiddelde dieselrijder rijdt 23.000 kilometer per jaar. In benzineauto’s wordt gemiddeld 10.500 kilometer per jaar gereden. Het totale gemiddelde van alle brandstofsoorten is 13.000 kilometer per jaar (Bron: CBS). In het onderzoek zijn de waarden 10.000 en 25.000 kilometer per jaar gebruikt.

    Wanneer een persoon 10.000 km per jaar rijdt, is een dieselrijder ongeveer € 400 per jaar goedkoper uit op zijn brandstof. Bij 25.000 km scheelt dit zelfs meer dan € 1000.

    Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting)

    Hoeveel motorrijtuigenbelasting je moet betalen, is afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren zijn het soort auto, het gewicht van de auto en het soort brandstof. Bezitters van een dieselauto betalen gemiddeld meer dan het dubbele aan motorrijtuigenbelasting per jaar in vergelijking met bezitters van een benzineauto.

    Benzine Diesel
    Belasting p/jaar Gewicht in kg Belasting p/jaar Gewicht in kg Verschil
    Opel Zafira € 724,00 1405 € 1.444,00 1.500 199,45%
    Volvo V70 € 808,00 1487 € 1.580,00 1.549 195,54%
    Mercedes E-200 € 808,00 1515 € 1.716,00 1.635 212,38%
    Ford Mondeo € 724,00 1435 € 1.444,00 1.405 199,45%
    Toyota Yaris € 380,00 995 € 896,00 1.030 235,79%
    Gemiddeld € 688,80 € 1.416,00 205,57%

    Aanschafwaarde en afschrijving

    Dieseluitvoeringen zijn vaak duurder om aan te schaffen dan de benzineversie van dezelfde auto. Vooral bij nieuwe auto’s is dit verschil duidelijk merkbaar. Dit scheelt meestal duizenden euro’s. Bij de auto’s die in onze steekproef gebruikt zijn, waren de nieuwprijzen van dieselversies 7 tot 25 procent duurder dan de benzinevarianten. Bij tweedehandsauto’s verschilt dit per geval. Over het algemeen houden dieselauto’s langer hun waarde vast dan benzineauto’s, waardoor de dagwaarde ook hoger ligt.

    Onderhoud

    Het verschil in onderhoudskosten is erg lastig te bepalen. Over het algemeen wordt aangenomen dat dieselauto’s iets minder vaak onderhouden moeten worden dan benzineauto’s. Daar staat wel tegenover dat mocht er iets mis zijn met een diesel, de onderhoudskosten iets hoger zijn dan bij een benzine. Vandaar dat de kostenverschillen op dit onderdeel minimaal zullen zijn.

    Let op: Het verbruik kan per geval sterk verschillen. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk met gemiddelden te rekenen om een goed beeld te krijgen.

    De overgrote meerderheid rijdt benzine in Nederland

    80 procent van de Nederlandse personenauto’s rijdt op benzine en 16 procent rijdt op diesel. Daarnaast rijdt ongeveer 2 procent elektrisch (volledig & hybride) en 2 procent op LPG. De percentages voor benzine- en dieselauto’s zijn de afgelopen jaren niet veel gewijzigd. Voor LPG is er al jaren sprake van een afname, waar elektrische auto’s juist in opkomst zijn. Iets minder dan 0,1% van de auto’s in Nederland rijdt op aardgas en van de in totaal 8 miljoen auto’s in Nederland is er van ruim 2500 auto’s onbekend wat hun brandstof is (Bron: CBS).

    brandstofsoort-1-min

    Conclusie

    Het verzekeren van een dieselauto is gemiddeld 32 procent duurder dan een benzineauto van hetzelfde type auto. Hoe uitgebreider de dekking, des te groter het verschil in maandelijkse premie tussen de twee auto’s. De aanschafwaarde en het gewicht van de auto spelen hierbij een grote rol. Bij de WA verzekering is de diesel 22 procent duurder dan de benzinevariant, voor WA+ is dit 32 procent en bij allrisk gaat het om 36 procent. Dit kan honderden euro’s per jaar schelen.

    Naast het verschil in dekking is er ook gekeken of het aantal kilometer wat per jaar gereden wordt nog invloed had op het verschil tussen het verzekeren van een dieselauto en een benzineauto. Deze invloed bleek minimaal te zijn. Voor 10.000 kilometer was het gemiddelde verschil 33,3 procent en bij 25.000 kilometer scheelde het 32 procent.

    Wanneer mensen twijfelen over de keuze ‘benzine of diesel’ kijken mensen weinig naar verzekeringen. Andere factoren die wel vaak meegenomen worden in de keuze zijn wegenbelasting, aanschafwaarde, onderhoudskosten en brandstofkosten.

    Uit dit onderzoek is echter gebleken dat de verzekering bij de keuze tussen benzine of diesel wel een behoorlijk verschil maakt. Het gemiddelde verschil voor een allrisk verzekering tussen een benzine- en een dieselvariant voor dezelfde auto kan wel € 200 per jaar zijn.

    Veel particulieren nemen bij de keuze voor een diesel of benzine auto de kosten van de verzekering niet mee in hun besluitvorming. Uit dit onderzoek blijkt dat de verzekering de moeite waard is om onder de loep te nemen.

    De genoemde cijfers zijn niet de exacte gegevens die ook voor jouw persoonlijke situatie gelden. Het gebruik van gemiddelden van verschillende situaties zorgt ervoor dat er een duidelijker beeld ontstaat.

     

    ;