Volkswagen presenteert oplossing Europese sjoemeldiesels
27 november 2015

Volkswagen heeft de oplossing voor de diesels met sjoemelsoftware bekend gemaakt. Met een relatief eenvoudige aanpassing kunnen de problemen bij de EA 189-motoren met een 1.6 en 2.0 liter cilinderinhoud verholpen worden. Deze oplossing zou geen negatieve effecten hebben op de prestatie, claimt Volkswagen. Of dit ook daadwerkelijk zo zal zijn, moet in de praktijk nog blijken. Vanaf januari 2016 gaat Volkswagen klanten benaderen voor de aanpassing.
1.6 TDI-Motoren
Bij de modellen met een 1.6 TDI-motor is er zowel een software-update als een kleine aanpassing in de hardware nodig. Het gaat hierbij om een zogenaamd ‘stromingsrooster’, die direct voor de luchtmassameter wordt geplaatst. Dit plastic buisje, met een rooster aan het uiteinde moet ervoor zorgen dat de benodigde brandstof nauwkeuriger berekend wordt. Dit moet de uitstoot verbeteren. De aanpassingen duren ongeveer een uurtje.
2.0 TDI-Motoren
De diesels met een 2.0 TDI-Motor hebben alleen een software-update nodig. Dit hoeft volgens Volkswagen slechts een half uur te duren.
Oplossing 1.2-TDI-motoren eind deze maand
De aanpak voor de 1.2 liter motoren worden binnenkort aan de Duitse toezichthouder KBA gepresenteerd. Het gaat hier waarschijnlijk om enkel een software-update.
Terugroepacties beginnen vanaf januari 2016
Volkswagen wil vanaf januari 2016 beginnen met de terugroepactie en deze kan nog hele hele kalenderjaar doorlopen. De autofabrikant zal met alle klanten contact opnemen om individuele klantenwensen in beschouwing te nemen.
Alleen voor Europese diesels
Volkswagen benadrukt wel dat deze aanpassingen alleen voor de Europese diesels gelden. In Europa rijden 8 van de 11 miljoen diesels rond die een aanpassing nodig hebben. Met deze maatregel is er voor het merendeel van de diesels dus een oplossing. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten gelden strengere eisen, waardoor de aanpassing nog iets complexer is.