Onze experts staan voor je klaar!

Je kunt ons bereiken via

  • phone 020 - 760 58 60
  • chat Chat met ons
  • email klantenservice@autoverzekering.nl

Openingstijden

    Autoverzekering vergelijken

    Voorstel EU: Dieselauto’s krijgen twee jaar de tijd om schoon te worden

    6 oktober 2015

    featured image

    De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan aan de lidstaten van de EU naar aanleiding van Dieselgate. De commissie wil dat dieselauto’s vanaf september 2017 ‘schoon’ zijn. In de overgangsperiode van twee jaar mogen diesels de uitstootnorm met maximaal 60 procent overschrijden. De Europese Commissie wil eind deze maand een besluit over de nieuwe normen.

    Hoe schoon?

    Op dit moment is de norm ingesteld op 80 milligram stikstofoxide (NOx) per kilometer. In de komende twee jaar mogen dieselauto’s de norm met 60 procent overschrijden (maximale uitstoot van 128 NOx/km). Vanaf september 2017 mogen dieselauto’s met de nieuwe testmethode niet meer dan 18,7 procent (95 NOx/km) boven de uitstootnorm zitten. Deze regeling zou betekenen dat 10 procent van de dieselmodellen op dit moment niet meer verkocht mag worden.

    Waarom is die 18,7 procent overschrijding toegestaan?

    Het lijkt tegenstrijdig: een toegestane overschrijding van de norm. De Commissie spreekt hier echter van een ‘technische overschrijding’. De marge van 18,7 procent is nodig, omdat de nieuwe testmethode onnauwkeuriger is dan de gangbare laboratoriumtest die we nu kennen. Zonder deze marge bestaat de kans dat veel auto’s onterecht worden afgekeurd.

    Wat is de wens van de auto-industrie?

    De auto-industrie is het niet eens met dit voorstel. Autoproducenten denken zeker vijf jaar nodig te hebben om de diesels schoner uit de nieuwe milieutest te laten komen. In de tussentijd zien ze graag een toegestane overschrijding van 275 procent. Dit komt neer op 220 NOx per kilometer. De wensen van de auto-industrie (5 jaar lang 275 procent) en de Europese Commisie (2 jaarlang 60 procent, daarna 18,7 procent) liggen daarmee erg ver uit elkaar

    Debat

    De ambtenaren van de EU staat een pittig debat te wachten. Enkele autoproducerende landen als Duitsland en autoassemblerende landen als Oostenrijk, Slowakije en Hongarije zijn geen voorstander van dit plan. Zij wensten tot voor kort nog een toegestane overschrijding van 400 tot 500 procent. Toch kan het voorstel op veel steun rekenen. Nederland, België, Zweden, Denemarken en Finland zijn voorstanders. Ook Frankrijk en Italië lijken aanhangers van dit plan. Dit is toch opvallend, gezien de belangen van de Franse (Renault, Peugeot, Citroën) en de Italiaanse (Fiat) auto-industrie.

    Geen recht op coulance

    Volgens veel autoproducenten is het plan te streng en onrealistisch. Aan de andere kant zijn er ook meningen dat het zelfs nog te soepel is. GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout had graag een nog strenger plan gezien. ‘De auto-industrie heeft met haar frauduleus handelen alle recht op schappelijkheid verloren. Ze verdient geen enkel uitstel of souplesse.’

     

    ;