Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie

We hebben onderzoek gedaan onder 1001 autobezitters om erachter te komen wat zij het belangrijkst vinden aan een autoverzekering. Vervolgens hebben we onderzocht in hoeverre de polisvoorwaarden van autoverzekeraars* aansluiten bij de wensen van de consument. Op basis van deze informatie hebben we de eerste Autoverzekeraar van het Jaar uitgeroepen.

De belangrijkste punten uit het onderzoek worden op deze pagina samengevat.
In het whitepaper vind je de uitgebreide gegevens van ons onderzoek. Je kunt deze gratis downloaden.

* In dit onderzoek zijn autoverzekeraars meegenomen die hun verzekeringsdata beschikbaar stellen via data-providers om hun verzekeringen via externe kanalen te kunnen aanbieden.

Iedereen is vrij om de onderstaande data te gebruiken in commerciële of niet-commerciële uitingen. Als je online naar de data verwijst, vernoem ons dan als bron d.m.v. een link naar deze pagina.

Bevindingen uit het onderzoek

Belangrijkste dekkingen van een autoverzekering

Ruime dekking en bereikbaarheid

Autobezitters hechten meer waarde aan een ruime dekking en goede telefonische bereikbaarheid dan aan een lage premie.

87,4% van de autobezitters vind een inzittendenverzekering heel belangrijk. Deze aanvullende dekking heeft hiermee de hoogste score.

82,9% geeft aan dat zij de telefonische bereikbaarheid van hun autoverzekeraar belangrijk vinden. Van de 15 verzekeraars zijn er 5 alleen doordeweeks te bereiken en zijn er 2 niet telefonische bereikbaar.

dekking autoverzekering

Kies voor de juiste dekking

4 van de 6 belangrijkste onderdelen van een autoverzekering zijn:

  • ruitschade
  • diefstal
  • vandalisme
  • dekking voor schade aan eigen auto

Deze zitten in je verzekering als je een bepaalde dekking kiest (WA, WA+ of Allrisk). Ruitschade en diefstal bij een WA+ dekking en vandalisme en schade aan eigen auto bij een Allrisk dekking. Het afsluiten van een hoge dekking is alleen geen garantie voor een hoge vergoeding.

verzekerd voor schade

Groot deel van de autobezitters is oververzekerd

  • 49,9% van de autobezitters Allrisk-verzekerd.

 

  • Als een auto echter ouder dan 6 jaar is, weegt de vergoeding die je krijgt voor schade aan je auto, niet meer op tegen de prijs die je betaalt voor een Allrisk verzekering.

 

  • Toch zit 41% van de Allrisk verzekerden al langer dan 10 jaar bij dezelfde verzekeraar.
Oververzekerd

Autoverzekeraar van het Jaar 2019

Uit ons onderzoek is gebleken dat de polisvoorwaarden van Allianz Direct in 2019 het best aansloten bij de wensen van autobezitters. De verzekeraar scoorde gemiddeld een 7,5 op hun WA, WA+ en Allrisk verzekeringen en zijn met die score uitgeroepen tot Autoverzekeraar van het Jaar 2019.

Aegon en Hema volgden op de voet met respectievelijk een 7,3 en een 7,2.

 

De onderstaande interactieve grafiek toont de totale score en de scores per dekking.

 

Kopieer de onderstaande html-code om de interactieve grafiek over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/5e74a2a293454"></iframe>

Dekking bij schade

Wensen en verwachtingen van autobezitters

  • 61,2% van de autobezitters vindt het belangrijk dat zij zelf kunnen kiezen bij welke garage zij schade laten herstellen.
  • 27,3% denkt dat zij bij iedere garage terecht kunnen zonder extra kosten.

Dekking verzekeraars

  • Maar 1 van de 15 verzekeraars biedt deze vrije keuze zonder extra kosten aan. Bij 3 verzekeraars kan je een extra module afsluiten. Tegen de kosten van een hogere premie krijg je de vrijheid om zelf een garage te kiezen.
  • Opvallend: 1 verzekeraar keert helemaal geen vergoeding uit als je je auto niet bij een aangesloten garage laat repareren. 1 verzekeraar rekent voor jonge bestuurders (tussen 17 en 24 jaar) een extra eigen risico van €500 bij schade.
Dekking bij schade

Dekking in het buitenland

Vervangend vervoer en thuisbrengservice na schade

Als we kijken naar de dekking voor vervangend vervoer en thuisbrengservice, zijn er grote verschillen tussen verzekeraars te zien:

  • 67,8% van de autobezitters vindt vervangend vervoer in het buitenland belangrijk. Maar 40% van de onderzochte verzekeraars biedt deze hulp aan.
  • De dekking die deze 6 verzekeraars bieden verschilt onderling. 3 verzekeraars bieden maximaal 7 dagen vervangend vervoer aan, 2 verzekeraars bieden vervangend vervoer tot het einde van de vakantie en 1 verzekeraar maximaal 14 dagen.
  • Voor de terugreis vanuit het buitenland vergoeden 13 van de 15 verzekeraars een reis met 2e klas openbaar vervoer en een taxi service naar het ov en van het ov naar huis. Geen van de verzekeraars heeft een terugreis met het vliegtuig opgenomen in de polisvoorwaarden, terwijl dit tegenwoordig vaak voordeliger en prettiger reizen is.
Vervangend vervoer

Opvallende dekkingen

Vast aanspreekpunt

70,3% vind het belangrijk om een vast aanspreekpunt te hebben bij de verzekeraar. Afgelopen jaar koppelde 4 van 15 verzekeraars hun klanten aan een eigen adviseur. Het grootste deel van de verzekeraars doet dit nog niet en kan hierin nog een verbeterslag maken in de service die zij bieden.

Panoramadak

Heb je een panoramadak op je auto? Let dan extra op bij het kiezen van een verzekering. Bij 7 verzekeraars valt schade aan het panoramadak namelijk niet onder de dekking voor ruitschade.

Opvallende dekking

Meer weten?

Wil je meer lezen over ons onderzoek? Een uitgebreide versie van de uitkomsten van dit onderzoek kun lezen in het whitepaper.

Wil je meer weten over dit onderzoek of de uitvoering hiervan? Mail je vragen of opmerkingen dan naar willemijn@autoverzekering.nl.

autoverzekeraar van het jaar 2019
Terug naar boven