Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie

Deze zomer gaan Nederlanders massaal met de auto op vakantie. In eigen land of naar een van onze Europese buurlanden. Maar hoe goed voorbereid gaan Nederlanders op pad? Staan we er van tevoren bij stil wat er mis kan gaan met de auto en hoe je dan verzekerd bent? Wij vroegen ruim 1000 autobezitters hoe goed zij op de hoogte zijn van de dekking van hun autoverzekering.

50 procent is niet op de hoogte van het eigen risico

Van de respondenten in ons onderzoek blijkt de helft niet, of niet precies, te weten hoe hoog het eigen risico van hun autoverzekering is. Iets meer dan 25 procent heeft geen idee of ze wel of geen eigen risico hebben en 24 procent weet wel dat ze een deel eigen risico moeten betalen, maar zij weten niet hoeveel. Vooral de jongste leeftijdsgroep uit het onderzoek is niet goed op de hoogte. Van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar heeft maar liefst 70 procent geen idee of zij een eigen risico hebben bij hun autoverzekering.

Frederik van der Veen, CEO bij Autoverzekering.nl legt uit: “Als je een WA beperkt casco of een WA volledig casco verzekering hebt, krijg je bij bepaalde schades aan je auto een vergoeding. Bij deze verzekeringen kan je kiezen voor een deel eigen risico. Hoe hoger het eigen risico, hoe meer korting je krijgt op de maandelijkse premie die je betaalt. Het eigen risico houdt in dat je dit deel van de schade zelf betaalt. Heb je gekozen voor €300 eigen risico, dan betaal je bij iedere schade die je meldt de eerste €300 zelf. Als je niet weet hoe hoog het eigen risico bij jouw autoverzekering is, dan kan je voor een vervelende verrassing komen te staan als je schade claimt bij je verzekeraar.”

Gebruik deze html-code om bovenstaande afbeelding over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/5f0c5d85b4267"></iframe>

Meestal geen vrije keuze voor schadeherstelbedrijf

Als je schade hebt gereden, dan zijn er veel schadeherstelbedrijven die de schade voor je kunnen repareren. Je kunt echter niet kosteloos bij ieder schadeherstelbedrijf terecht. Verzekeraars hebben een selectie aan herstelbedrijven waar zij contracten mee hebben afgesloten. Als je de schade daar laat repareren is het kosteloos. Ga je naar een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf, dan betaal je een paar honderd euro extra eigen risico of vergoedt de verzekeraar zelfs helemaal niets. Uit ons onderzoek blijkt dat niet iedereen hiervan op de hoogte is: een kwart van de ondervraagden heeft geen idee of zij wel of niet zelf kunnen kiezen.

“Verzekeraars gaan heel wisselend om met de vrijheid om zelf een schadeherstelbedrijf te kiezen. De meeste werken met gecontracteerde herstelbedrijven, zoals hierboven beschreven. Bij een paar verzekeraars kan je een extra module afsluiten, waarbij je een hogere premie betaalt en hiervoor de vrijheid krijgt om zelf je schadeherstelbedrijf te kiezen. Als je niet op de hoogte bent van de voorwaarden van je autoverzekering en je kiest zelf een garage dan kunnen de kosten flink oplopen tot snel €500 extra eigen risico. Als je schade hebt, check dan bij welke schadeherstelbedrijven je terecht kan om verrassingen te voorkomen. Je vindt dit in de polisvoorwaarden van je verzekering, op de website van de verzekeraar of je kan contact opnemen met je verzekeraar,” aldus Van der Veen.

Vervangend vervoer in het buitenland is vaak niet gedekt

Tijdens een autovakantie in binnen- en buitenland kan je autopech krijgen. Als je auto tijdelijk bij de garage staat, dan kan vervangend vervoer heel prettig zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat iets minder dan 70 procent het belangrijk vindt dat hun autoverzekering een dekking biedt voor vervangend vervoer in binnen- en buitenland. Binnen Nederland bieden alle verzekeraars* vervangend vervoer aan als de schade aan je auto bij een (gecontracteerd) schadeherstelbedrijf wordt gerepareerd. Buiten Nederland is dit echter een ander verhaal. Maar 40 procent van de verzekeraars biedt vervangend vervoer aan bij schade in het buitenland.

Van der Veen: “Als je op vakantie gaat met de auto, dan wil je goed geholpen worden als je auto kapot gaat of als je een ongeluk hebt. Het onderlinge verschil tussen verzekeraars is op dit gebied echter heel groot. Meer dan de helft biedt geen vervangend vervoer aan, waardoor je tijdens je vakantie met lege handen kan staan. Ga je dit jaar met de auto op vakantie buiten Nederland? Lees dan van tevoren in je polisvoorwaarden hoe jouw verzekeraar hiermee omgaat. Zo ga je goed voorbereid op reis.”

In de onderstaande grafiek hebben we de behoefte van autobezitters voor een bepaalde dekking afgezet tegen de verzekeraars die deze dekking aanbieden.

Gebruik deze html-code om bovenstaande afbeelding over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/5f0c5cc9a12a5"></iframe>

Terugreis vanuit het buitenland is wel vergoed

Hoewel veel verzekeraars geen vervangend vervoer aanbieden tijdens je verblijf in het buitenland, vergoeden ze wel de kosten van de reis terug naar huis. Opvallend hierbij is dat vrijwel alle verzekeraars specificeren dat de vergoeding van de terugreis geldt voor de reis per 2e klas ov (bus of trein). Ongeacht van het land waar de verzekerden zijn. Geen van de verzekeraars heeft een reis per vliegtuig opgenomen in de polisvoorwaarden, terwijl dit tegenwoordig vaak een veel voordeligere en prettigere manier van reizen is.

Iedereen die deze zomer op vakantie gaat raden wij aan om goed voorbereid te zijn, zodat je weet waar je aan toe bent als er toch iets misgaat. Zorg dat je weet waarvoor je verzekerd bent, of dat je weet waar je deze informatie kan vinden. Verder wensen wij iedereen vooral een heerlijke zomer, veel plezier en een fijne reis namens team Autoverzekering.nl!

* In dit onderzoek zijn autoverzekeraars meegenomen die hun verzekeringsdata beschikbaar stellen via data-providers om hun verzekeringen via externe kanalen te kunnen aanbieden.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Dan kun je vragen of opmerkingen mailen naar onze PR Manager Willemijn Kuitenbrouwer, willemijn@autoverzekering.nl.

Terug naar boven