Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie

Dat je veel geld kunt besparen door je autoverzekering jaarlijks onder de loep te nemen, is nog niet bij iedereen bekend. Uit ons onderzoek blijkt dat 33% van de Nederlandse autobezitters nog nooit is geswitcht van autoverzekeraar. Zonde, als je het ons vraagt.

Opvallend in ons onderzoek is dat een groot deel (35%) van de autobezitters die een Allrisk verzekering hebben, al meer dan 10 jaar bij dezelfde verzekeraar zitten. Dit terwijl de verzekerde auto onderhand ouder en ouder is geworden en de vergoeding die wordt uitgekeerd bij schade niet meer opweegt tegen de premie die al die jaren is betaald. Frederik van der Veen, CEO van Autoverzekering.nl: “Als je lang niet overstapt weet je zeker dat je een dief bent van je eigen portemonnee. Je hebt of een te hoge dekking voor een auto die het al niet meer waard is, of je kunt gemakkelijk dezelfde voorwaarden krijgen voor een betere prijs.”

In de grafiek zie je dat autobezitters met een WA-verzekering gemiddeld vaker overstappen. Van der Veen: “Een WA-verzekering is de minimale dekking als je een auto hebt. Je bent alleen verzekerd voor schade die je bij een ander veroorzaakt, waardoor de polisvoorwaarden tussen verzekeraars amper verschillen. De maandelijkse premie kan wel flink verschillen, waardoor je met een WA-verzekering makkelijk veel kunt besparen door te vergelijken en een nieuwe verzekering te kiezen.”

Dat WA verzekerden minder trouwe klanten zijn dan Allrisk verzekerden komt ook duidelijk naar voren als je het switch gehalte van deze groepen vergelijkt. Van de autobezitters met een Allriskverzekering zit 35 procent al langer dan 10 jaar bij dezelfde verzekeraar. Bij Beperkt Casco verzekerden is dit 28 procent en bij WA maar 23 procent. Ook opvallend is dat een groot deel van de autobezitters die niet weten bij wie zij verzekerd zijn, afgelopen jaar nog is gewisseld van verzekeraar. Wellicht zijn dit doorgewinterde overstappers die het vinden van de best passende voorwaarden tegen de scherpste premie belangrijker vinden dan de naam van de verzekeraar waar hun contract loopt.

Andere dekking, andere voorkeuren

Autobezitters met een WA-verzekering kiezen sneller voor prijs, terwijl bij andere dekkingen de nadruk meer ligt op de polisvoorwaarden. Van der Veen: “Je kiest voor een Allriskverzekering als je voor (bijna) alle schade aan je auto verzekerd wilt zijn, in dat geval zijn de polisvoorwaarden vaak belangrijker dan de prijs en geldt ook: hoe ruimer de vergoeding, hoe hoger de premie.”
Bij ons eerdere onderzoek naar de Autoverzekeraar van het Jaar 2021 kwam ook duidelijk naar voren dat winnaars in de verschillende categorieën ook verschillende positioneringen hebben gekozen.

betalen prijs voor loyaliteit

Autoverzekeraar van het Jaar 2021

Bij ons eerdere onderzoek naar de Autoverzekeraar van het Jaar 2021 kwam ook duidelijk naar voren dat winnaars in de verschillende categorieën ook verschillende positioneringen hebben gekozen. Zo won van Avero Achmea in de categorie Allrisk verzekeringen. Zij focussen zich op het bieden van een ruime dekking. Qua polisvoorwaarden scoren ze heel erg hoog: een 9,3. Je bent hier dus echt goed verzekerd, en daar hangt ook een prijskaartje aan, ze komen niet als goedkoopste uit de vergelijking.

Als je qua dekking in het midden wil zitten, dan kom je uit op de Beperkt Casco verzekering. Een typische verzekering voor mensen die zelf hun verzekering willen samenstellen. FBTO sluit daar goed op aan met de vele mogelijkheden voor aanvullende dekkingen zoals een no-claim beschermer of de optie Eigen Keuze Herstelbedrijf waarmee je met schade bij iedere garage terecht kunt.

Voor WA-verzekerden is SNS een goede keuze omdat zij een hele concurrerende premie hebben en daarnaast ook qua polisvoorwaarden net iets extra’s bieden. Zo heeft SNS de Een-Tweetje app ontwikkelt waarmee je als klant al je vragen aan een persoonlijk adviseur kunt stellen. Een vast aanspreekpunt zoals dit is een goede combinatie tussen digitalisering en het behouden van persoonlijke aandacht.

Per dekking zie je hier hoe de verschillende verzekeraars in onze vergelijker scoren.

Waarom stappen mensen wel over van autoverzekering…

Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van autobezitters, onderzochten wij ook waarom wel overstappen en waarom juist niet. Verreweg de belangrijkste reden om wel over te stappen is dat mensen weten dat ze hier veel geld mee kunnen besparen. Op de tweede plek staat een veranderende persoonlijke situatie.

Van der Veen: “Het is inderdaad belangrijk om een autoverzekering te kiezen die goed past bij je persoonlijke situatie en deze aan te passen als je situatie veranderd. Bijvoorbeeld omdat je auto al heel oud is en de dure Allriskverzekering niet meer past.”

…en waarom juist niet?

Redenen om niet over te stappen zijn vaker emotioneel van aard. De belangrijkste reden is weliswaar dat mensen vinden dat ze al goed verzekerd zijn, maar daarop volgen de redenen: ik vind het gedoe, ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak en er zijn te veel mogelijkheden om uit te kiezen.

“Het is verstandig om eens per jaar na te gaan of je pakket verzekeringen nog bij de huidige situatie past. Om dit voor iedereen toegankelijker te maken proberen we onze vergelijkers zo makkelijk mogen te maken om de keuzestress en het gedoe te beperken. We zien dat ruim tweederde van de ondervraagden aangeeft weleens een contract over te sluiten en daar veel uithaalt. Als mensen eenmaal een keer zijn overgestapt, hebben ze de smaak te pakken. Het aantal mensen dat meerdere malen overstapt, neemt steeds verder toe. Dit laat zien dat consumenten steeds meer vertrouwd raken met de eenvoud en de financiële voordelen van overstappen,” aldus Van der Veen.

Terug naar boven