Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
Ouderen worden gediscrimineerd door autoverzekeraars. Althans, dit stelde Radar in de uitzending van 20 maart 2023 aan de kaak. Wanneer is er eigenlijk sprake van discriminatie en wanneer is het een toegestane vorm van selecteren (en wellicht winstoptimalisatie van een autoverzekeraar)? Wanneer vindt een verzekeraar eigenlijk dat het een ‘oudere’ betreft? Waarom selecteren (of discrimineren) verzekeraars eigenlijk op basis van leeftijd? En welke verzekeraars selecteren niet op leeftijd? In deze blog beperken we ons tot discriminatie op basis van leeftijd door autoverzekeraars. In een volgende blog gaan we in op andere mogelijke vormen van selecteren, profileren en discrimineren. Over jongeren gaat onze blog van 23 maart 2023, deze blog gaat dit keer specifiek over ouderen. 

Wat is discriminatie door verzekeraars eigenlijk?

Met discriminatie door autoverzekeraars op basis van leeftijd wordt bedoeld dat sommige verzekeraars klanten alleen op basis van leeftijd weigeren te verzekeren. Er wordt niet aangeboden om de verzekering desnoods tegen een hogere premie of andere condities aan te bieden, maar vanaf een bepaalde leeftijd is het bij sommige verzekeraars simpelweg niet mogelijk om een nieuwe autoverzekering te sluiten. Soms zijn er zelfs verzekeraars die een lopende autoverzekering willen stopzetten als een bestaande klant boven een bepaalde leeftijd komt, puur vanwege het ouder worden.

Is dit discrimineren of selecteren?

Discriminatie is het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen. Je kunt discussiëren over wat dan gelijke situaties zijn. Is een 40-jarige vergelijkbaar met een 80-jarige? Iedereen voelt aan dat er wel degelijk verschillen zijn, maar tegelijkertijd voelt het ook oneerlijk als groepen uitgesloten dreigen te worden. Verzekeren is ooit begonnen op grond van de solidariteitsgedachte, maar de meeste mensen willen niet meer betalen voor de buurman die meer schade heeft. Gezonde mensen willen helaas niet betalen voor zieke mensen. Het solidariteitsbeginsel is dus behoorlijk aangetast door het ‘What’s in it for me’-beginsel.

Verzekeraars hanteren dus tenminste een zeer pittige vorm van selecteren, meestal wordt dit iets vriendelijker omschreven als ‘acceptatiebeleid’. Het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat verzekeraars (en consumenten) zelf kunnen bepalen met wie zij zaken willen doen. Aan de andere kant hebben verzekeraars ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er geen complete groepen worden uitgesloten.

Er zullen ook situaties zijn die eerder onder het begrip ongelijke behandeling zullen vallen. En er zullen zelfs mensen zijn die deze werkwijze van verzekeraars duidelijk discriminatie zullen vinden. In het laatste geval zou het dan een niet wettelijk verboden vorm van discriminatie zijn. Om erachter te komen of het echt niet verboden is, zal de rechter ooit een uitspraak moeten doen. Er zijn nog geen proefprocessen geweest hierover, dus of een gang naar de rechter echt kans van slagen maakt weten we nog niet. Het College voor de Rechten van de Mens heeft wel al meldingen binnengekregen, maar het College is wettelijk niet bevoegd om over dit soort klachten te oordelen.

Is dit discrimineren of selecteren?

Wat kun je doen als je je op basis van leeftijd gediscrimineerd voelt?

Vergelijk en stap over naar een andere verzekeraar als dit nog mogelijk is. Er zijn nog geen proefprocessen gestart, dus of een gang naar de rechter zinvol is weten we nog niet. Het College voor de Rechten van de Mens heeft wel al meldingen binnengekregen, maar het College is wettelijk niet bevoegd om over dit soort klachten te oordelen.

Maar vanaf je 75e moet je toch gekeurd worden voor een autoverzekering?

Nee hoor, dat is voor je verlenging van je rijbewijs. Niet omdat autoverzekeraars dat in hun acceptatie eisen. Uiteraard kun je je niet verzekeren zonder een geldig rijbewijs, maar de keuring wordt niet door verzekeraars opgelegd, maar door het CBR. De Rijksoverheid schrijft hierover dat je vanaf je 75e verjaardag door een arts moet laten beoordelen of je gezond genoeg bent om auto te rijden. Op hogere leeftijd is de kans op lichamelijke gebreken groter. En die gebreken kunnen invloed hebben op het rijgedrag. Op de website van het CBR kun je lezen hoe dit allemaal verloopt qua proces en kosten.

Maar is het zo dat ouderen inderdaad meer aanrijdingen en ongevallen hebben?

Volgens Veilig Verkeer Nederland wordt je kwetsbaarder in het verkeer naarmate je ouder wordt. Raak je betrokken bij een ongeval, dan is het letsel vaak ernstiger dan bij een jongere persoon. Daarnaast worden we gemiddeld steeds ouder en blijven we langer zelfstandig deelnemen aan het verkeer. Ook het SWOV Wetenschappelijk Instituut voor Verkeersveiligheidsonderzoek) heeft hier diverse onderzoeken naar gedaan die dit bevestigen. Ook verzekeraars bevestigen dit beeld. Een woordvoerder van Allianz Direct schrijft op de website van Radar dat zij zien dat oudere bestuurders gemiddeld een hoger aantal schades hebben, net als de groep jongeren overigens.

Welke leeftijdsgrens hanteren verzekeraars eigenlijk voor het afsluiten?

Op de website van Radar worden van enkele verzekeraars leeftijden genoemd die volgens Moneyview van toepassing zijn. Duidelijk is dat er grote verschillen zijn. Zo werd naar aanleiding van de uitzending van Radar ook de nieuwe autoverzekeraar Rhion een beetje door de mangel gehaald omdat zij een leeftijdsgrens van 70 jaar hebben. Wij hebben contact opgenomen met deze verzekeraar en zij hebben aangegeven dat ze de leeftijd gaan verhogen naar 75 jaar. De markt van autoverzekeringen is al jaren weinig winstgevend (lees: verlieslatend) voor verzekeraars, en juist deze verzekeraar heeft nog maar een paar jaar geleden besloten de Nederlandse markt te betreden. Meer concurrentie is goed voor alle klanten, dus als Autoverzekering.nl juichen wij de komst van elke nieuwe goede verzekeraar toe! We snappen dat een nieuwe verzekeraar de eerste jaren voorzichtig wil starten en eerst een solide basis wil opbouwen. We doen het niet vaak, maar dit keer credits voor het team van Rob van Rietschoten dat zij het aangedurfd hebben om in Nederland te gaan starten met autoverzekeringen.

Bij sommige verzekeraars is het moeilijker om een harde leeftijd te ontdekken. Allianz Direct wordt door Radar genoemd als een verzekeraar die een grens van 75 jaar hanteert. Dit is simpelweg niet waar. Bij Allianz hangt het van een aantal factoren samen af. Het kan dus zijn dat een type auto in een bepaalde postcode voor een 80-jarige bestuurder niet wordt geaccepteerd, maar een ander type auto in een andere postcode voor een 85 jarige wel wordt geaccepteerd.

Verzekeraars als de Goudse en Klaverblad leggen de leeftijdsgrens voor nieuwe verzekeringen op 75 jaar. Aegon heeft een grens van 80 jaar (die nog niet zo lang geleden 74 jaar was). Er zijn ook verzekeraars die vanaf een bepaalde leeftijd willen dat een nieuwe klant zich laat begeleiden door een verzekeringsadviseur. De verzekeraar a.s.r. vraagt dit voor nieuwe klanten vanaf 81 jaar die een autoverzekering willen afsluiten.

Conclusie

Wettelijk gezien doen verzekeraars geen dingen die niet mogen door op grond van leeftijd te selecteren, maar het zit dicht tegen ongelijke behandeling aan. Een proefproces zou hier eens duidelijkheid in moeten brengen. Wij blijven ons als leidende vergelijkingswebsite hard maken om het selecteren op basis van leeftijd onder de aandacht te brengen. Blijf vergelijken, er zijn op dit moment nog genoeg verzekeraars waarbij je tot een leeftijd van ongeveer 80 jaar terecht kunt. Daarboven wordt het moeilijker, maar je kunt altijd contact met ons opnemen om samen te kijken bij welke verzekeraar je wel nog terecht kunt.

Tips van Autoverzekering.nl

Laat je nooit zomaar afschepen door een verzekeraar die van je af wil. Als je een brief krijgt van een verzekeraar die van je af wil op grond van uitsluitend je leeftijd, laat het ons direct weten. Ben je 80 jaar of ouder? Stap dan niet zomaar over als je erg tevreden bent over je verzekeraar. Kijk bijvoorbeeld op autoverzekering.nl om de verschillende autoverzekeraars op een rijtje te zien.

Tips

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door John van der Kleij, adjunct-directeur van RISK Assuradeuren en daar verantwoordelijk voor Verzekeringstechniek van onder andere Auto- en Woonverzekeringen. Verder is hij Coördinator Fraudebeheersing, opgenomen in het register van Volmachtbedrijven en lid van de NVGA.

Terug naar boven