Verkeersboetes in 10 jaar tijd fors gestegen; sommige overtredingen tot 100% duurder
Verkeersboetes zijn de afgelopen tien jaar flink verhoogd. Voor veelvoorkomende overtredingen zoals mobielgebruik en rijden zonder verplicht kinderzitje betaal je tegenwoordig tot twee keer zoveel als in 2017.

Verkeersovertredingen zijn in tien jaar tijd flink duurder geworden. De boete voor telefoongebruik achter het stuur steeg van € 230,- naar € 440,-; rijden zonder een verplicht kinderzitje en onnodig links rijden werden zelfs twee keer zo duur. Ook de boetes voor snelheidsovertredingen stegen zo’n 30 tot 40%. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingswebsite Autoverzekering.nl.
Bijna alle standaardboetes flink verhoogd
De stijging van de boete voor telefoongebruik is opvallend, maar zeker niet uniek. Het boetebedrag voor een kind vervoeren zonder kinderzitje verdubbelde zelfs, en ging van € 140,- naar € 280,-. Verder zijn de boetes voor ogenschijnlijk lichte overtredingen, zoals foutparkeren en het onrechtmatig inrijden van een milieuzone, met meer dan 44% verhoogd.
De analyse van de afgelopen jaren laat een duidelijke trendbreuk zien. Waar boetes tussen 2017 en 2020 nog beperkt werden geïndexeerd, verhoogde de overheid boetebedragen vanaf 2021 met hogere percentages. Nederland behoort inmiddels tot de landen met de hoogste verkeersboetes van West-Europa.
Ook boetes snelheidsovertredingen lopen op
Ook de boetes voor snelheidsovertredingen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Wie in 2026 binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te hard rijdt, betaalt € 446,-. In 2017 was dat nog € 322,-, wat wijst op een stijging van ruim 38%. Voor kleinere overtredingen, zoals 5 kilometer te hard rijden op de snelweg, is de boete in die jaren gestegen van € 26,- naar € 34,- (+30,8%).
Opvallend is dat de stijgingen vrijwel gelijk zijn binnen en buiten de bebouwde kom. De tarieven zijn in alle snelheidscategorieën met zo’n 35 tot 39% verhoogd. Dit wijst op een breed beleid om te hard rijden te ontmoedigen.
Waarom zijn de boetes zo hard gestegen?
De boetestijgingen van de afgelopen jaren zijn een bewuste keuze. Uit overheidsbeleid blijkt dat boetes niet alleen strenger zijn geworden met het oog op de veiligheid, maar ook om financiële en administratieve redenen:
- In de Miljoenennota’s van 2024 en 2025 worden verkeersboetes meegenomen als structurele inkomstenpost binnen de rijksbegroting. Hoewel ze formeel gelden als een manier om te handhaven en het verkeer veilig te houden, spelen de opbrengsten ook een rol in de overheidsbegroting.
- Tegelijkertijd wil de overheid risicovol gedrag hard aanpakken. Overtredingen zoals appen achter het stuur of rijden zonder kinderzitje zijn fors verhoogd om af te schrikken.
Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.