Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie

De afgelopen maanden was het rustiger dan ooit op de weg. Het woon-werkverkeer nam af tot een minimum. Tijdelijk waren de files opgelost en werd het milieu gespaard. Nu gaan we op weg naar het ‘nieuwe normaal’ en de vraag is wat dat gaat betekenen voor het verkeer op de Nederlandse wegen. Wij onderzochten of autobezitters bereid zijn om hun rijgedrag aan te passen om het milieu te sparen.

90 procent is bereid om rijgedrag aan te passen



Wij legden aan ruim 1000 autobezitters de vraag voor of zij bereid zijn om iets extra’s te doen voor het milieu. Van meer belasting betalen tot langzamer rijden. 90 procent gaf aan bereid te zijn om een steentje bij te dragen. Langzamer gaan rijden (44%) en minder gaan rijden (39,5%) zijn de meest gekozen opties.

Frederik van der Veen, CEO Autoverzekering.nl: “Recentelijk is de maximumsnelheid overdag op snelwegen verlaagd naar 100 km per uur. De maatregel zorgde destijds voor veel ophef, maar uit ons onderzoek blijkt dat de bijna de helft van de autobezitters achter deze regel staat. Daarnaast zijn we er de laatste paar maanden aan gewend geraakt om zakelijke afspraken online te houden en worden hier ook de voordelen van ingezien. Met de bereidheid van mensen om minder te gaan rijden, verwachten wij dat afspraken op afstand in de toekomst vaker online gehouden zullen worden en dat het werkverkeer met de auto vermindert.”

Gebruik deze html-code om bovenstaande afbeelding over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/5ecd2d8434417"></iframe>

Mannen passen liever de auto aan, vrouwen hun rijgedrag



Mannen en vrouwen maken andere keuzes als het gaat om aanpassingen maken voor het milieu. Mannen stappen liever over naar een elektrische auto of (in de toekomst) een zelfrijdende auto dan vrouwen. Daarentegen geven vrouwen vaker dan mannen aan dat zij hun rijgedrag willen aanpassen door langzamer of minder te gaan rijden.

Gebruik deze html-code om bovenstaande afbeelding over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/5ecd359a14f51"></iframe>

Elektrische auto is populair



De afgelopen jaren is het aantal (gedeeltelijk) elektrische auto’s op de Nederlandse wegen sterk toegenomen. Door de fiscale stimulans vanuit de overheid werd de keuze voor deze auto’s aantrekkelijker gemaakt. Deze kennismaking met elektrisch rijden lijkt autobezitters te bevallen, want twee derde van de ondervraagden geeft aan bereid te zijn om in de toekomst voor een elektrisch (31%) of hybride (36%) auto te kiezen.

Zelfrijdende auto blijft nog een onzeker toekomstbeeld



Voor zelfrijdende auto’s is dit beeld nog ver weg. 75 procent van de ondervraagden ziet geen toekomst in zelfrijdende auto’s. De meerderheid geeft aan dat zij een zelfrijdende auto niet zien zitten omdat zij liever zelf de controle houden tijdens het rijden. Andere redenen zijn de verwachte hoge kosten van een zelfrijdende auto en de tijd die het duurt voordat deze auto’s daadwerkelijk klaar zijn om de weg op te kunnen. Jongeren tussen de 18 en 24 hebben de meest positieve houding ten opzichte van de zelfrijdende auto. Van de ondervraagden die aangeven dat zij het fijn zouden vinden om een zelfrijdende auto te hebben, is een derde jonger dan 24 jaar.

Gebruik deze html-code om bovenstaande afbeelding over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/5ecd3a0283933"></iframe>

Daarnaast moet onze maatschappij nog grote stappen maken om de zelfrijdende auto toe te kunnen laten op de Nederlandse wegen. “De overgang op zelfrijdende auto’s kan het verkeer veel veiliger maken, doordat er geen menselijke factoren zoals onoplettendheid of emoties meer in het spel zijn. Als de bestuurder zelf niet meer verantwoordelijk is voor de controle van de auto, dan wordt de vraag wie er aansprakelijk is als het toch mis gaat. Deze aansprakelijkheid kan naar de producent van de zelfrijdende auto worden verschoven. Dit zal als gevolg hebben dat deze kosten worden doorberekend in de aanschafprijs van de auto. Aan de andere kant kunnen mankement aan de software ook komen door nalatigheid van de bestuurder om deze te laten repareren. Dit zijn allemaal vraagstukken waar eerst goede wet- en regelgeving voor moet komen. Tegen die tijd zijn de jongeren van nu, en voorstanders van de zelfrijdende auto, ouder en beslaan zij een groot deel van het totale aantal autobezitters, wat positief is voor de overgang die eraan gaat komen”, aldus Van der Veen.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Dan kun je vragen of opmerkingen mailen naar onze PR Manager Willemijn Kuitenbrouwer, willemijn@autoverzekering.nl.

Terug naar boven