Nieuwe verkeersregels vanaf 1 juli 2025: dit verandert er voor jou
Op 1 juli 2025 zijn er diverse nieuwe regels ingevoerd voor weggebruikers. Onder meer automobilisten, bestuurders van elektrische busjes, e-stepbezitters, taxichauffeurs en eigenaren van een T-rijbewijs hebben met veranderingen te maken.


Op 1 juli 2025 zijn er nieuwe regels ingegaan die gevolgen hebben voor bepaalde voertuigen en bestuurders. Denk aan dieselrijders die niet meer welkom zijn in milieuzones, e-stepgebruikers die hun voertuig moeten registreren en aangepaste regels voor elektrische busjes en taxi’s.
Benieuwd of jij ook iets moet aanpassen? In deze blog lees je wat er precies is veranderd en wat je moet doen om zorgeloos te blijven rijden.
1. Strengere regels milieuzones
Na de invoering van strengere milieuregels op 1 januari 2025, is ook de boetevrije periode nu voorbij. Sinds 1 juli controleren gemeenten actief of jouw voertuig wel in een milieuzone thuishoort. Vooral oudere diesels worden geweerd.
Heb je een dieselauto met emissieklasse 4 of lager? Dan mag je veel stadscentra niet meer in, maar de exacte regels verschillen per gemeente. Voor vrachtwagens geldt hetzelfde als ze vóór 2017 op kenteken zijn gezet.
Overtreed je de regels? Dan kun je een boete verwachten van € 120,- voor bestel- en personenauto’s en € 310,- voor vrachtwagens.
Je vindt de emissieklasse van jouw voertuig eenvoudig via de RDW Voertuigcheck. Vul je kenteken in en kijk onder het tabblad Motor & Milieu, bij het kopje Uitstoot. Wil je weten of je voertuig welkom is in een specifieke milieuzone? Ga dan naar milieuzones.nl/locaties-milieuzones voor een overzicht van alle milieuzones in Nederland en de bijbehorende toelatingseisen.

2. Kentekenplicht voor e-steps, stints en meer
Rijd je met een e-step, stint of ander licht elektrisch voertuig? Dan geldt er nu een kentekenplicht. Het kenteken en de registratie kosten € 18,- en kunnen online worden geregeld via de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Let op! Zodra je e-step of stint een kenteken krijgt, ben je ook verplicht om minimaal een WA-verzekering af te sluiten. Zonder verzekering riskeer je niet alleen een boete, maar draai je bij schade volledig zelf op voor de kosten. En dat wil je echt voorkomen.
3. Elektrische campers en busjes besturen met rijbewijs B
Veel elektrische campers en bestelbussen zijn door hun accupakket net wat zwaarder dan de 3.500 kg die je normaal mag besturen met een B-rijbewijs. Om deze voertuigen toegankelijker te maken, is dit maximumgewicht sinds 1 juli 2025 verhoogd naar 4.250 kg.
Voorwaarde is wel dat je minstens twee jaar je rijbewijs hebt, en dat het voertuig niet wordt gebruikt voor betaald personenvervoer.
4. Rijbewijs categorie T nu verplicht voor landbouwwerktuigen
De overgangsregeling voor het T-rijbewijs is beëindigd. Tot 1 juli 2025 kreeg je dit rijbewijs nog cadeau bij verlenging van je rijbewijs B, maar tegenwoordig moet je voor dit onderdeel los een theorie- en praktijkexamen doen.
Heb je je rijbewijs nog voor 1 juli verlengd en staat het T-rijbewijs hier op? Dan hoef je niets te doen. Je mag landbouwwerktuigen blijven besturen en hoeft je T-rijbewijs pas te halen bij de volgende verlenging.
5. Taxi’s moeten ritgegevens realtime aanleveren (CDT)
Ook voor taxichauffeurs is op 1 juli een nieuwe verplichting ingegaan. Wie met een taxivergunning rijdt, moet ritgegevens voortaan realtime aanleveren via de Centrale Database Taxivervoer (CDT). De oude boordcomputer taxi (BCT) mag nog gebruikt worden tot 1 januari 2028, maar nieuwe taxi’s moeten nu al digitaal gekoppeld zijn.

Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.