Premies autoverzekeringen stijgen met 10 procent
De kans is groot dat je begin dit jaar een brief hebt ontvangen van je autoverzekeraar met de mededeling dat je premie omhoog gaat. In 2017 zijn de premies namelijk gestegen en ook in 2018 ga je weer extra betalen voor je autoverzekering. Het afgelopen jaar zijn de premies met gemiddeld 10 procent gestegen.

Verzekeraars gebruiken een groot aantal factoren om de hoogte van de premie van een verzekeringnemer te bepalen. Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen in premies niet 100 procent te wijten zijn aan verschillen in persoonlijke situaties zoals leeftijd, schadevrije jaren en type auto. De woonplaats van de verzekerde speelt ook een grote rol.
De premiestijging geldt voor alle dekkingen
Uit ons onderzoek naar de premieveranderingen van afgelopen jaar constateren we dat alle autoverzekeringen duurder zijn geworden. De premies van WA verzekeringen zijn het hardst gestegen. Als je een WA verzekering hebt, ga je komend jaar ongeveer 13 procent meer betalen. Met een WA beperkt casco verzekeringen kun je rekenen op een premiestijging van 10 procent. De WA volledig casco verzekeringen zijn het minst hard gestegen: gemiddeld met 8 procent. Dit betekent dat je op jaarbasis zomaar €56 meer betaalt voor je verzekering.
Onderzoek naar premiestijgingen
Om een goed beeld te krijgen van de premieveranderingen houden wij het hele jaar bij welke trends zich voordoen. Voor dit onderzoek is gekeken hoeveel premie een 45 jarige bestuurder met 5 schadevrije jaren betaalt voor een WA-, WA beperkt casco- en WA volledig casco verzekering. De auto’s die in het onderzoek zijn meegenomen zijn een Suzuki Swift uit 2011, een Fiat Bravo uit 2008 en een Volkswagen Golf uit 1998.
In onderstaande interactieve grafiek zie je de premieverandering per dekking voor de periode januari 2017 tot maart 2018.
Premiestijging door toename verkeersongelukken
De stijgende premies zijn het gevolg van het toenemende aantal verkeersongelukken, met name veroorzaakt door het gebruik van de telefoon achter het stuur. Hoewel dit wettelijk verboden is, kunnen veel bestuurders hun telefoon toch niet weerstaan. De schades zorgen voor hoge claims bij verzekeraars, waardoor zij met hoge kosten zitten. Deze kosten zie je als verzekerde terug in je stijgende premie.
Veranderende straffen voor roekeloos rijgedrag
Voor Minister Grapperhaus van Justitie is de grens bereikt. Hij wil dat er zwaardere straffen komen te staan op roekeloos rijgedrag; zijn wetsvoorstel pleit voor een maximale celstraf van 2 jaar als je het nodig vindt om te appen achter het stuur. Met het wetsvoorstel wordt telefoongebruik achter het stuur wettelijk vastgelegd als roekeloos rijgedrag en als mogelijke oorzaak van een ongeluk. In onderstaand schema zie je een voorbeeld van de voorgestelde nieuwe regels (bron: NOS).
| Verkeersdelict | Was maximaal | Wordt maximaal |
|---|---|---|
| Gevaarlijk rijgedrag | 2 mnd voorlopige hechtenis | 6 mnd voorlopige hechtenis |
| Zeer gevaarlijk rijgedrag zonder gevolgen | Bestaat nog niet | 2 jaar gevangenisstraf |
| Zeer gevaarlijk rijgedrag met gevolgen | 3 jaar gevangenisstraf (lichamelijk letsel);6 jaar gevangenisstraf (dodelijk ongeluk) | Gebruik mobiel als zeer gevaarlijk toegevoegd |
| Doorrijden na ongeluk | 3 mnd gevangenisstraf | 1 jaar gevangenisstraf |
| Rijden onder invloed | 3 mnd gevangenisstraf | 1 jaar gevangenisstraf |
Onze conclusie: Leg je telefoon gewoon op de achterbank. Dat is veiliger voor jezelf, voor je medeweggebruikers en een stuk prettiger voor je portemonnee!
Goedkoper uit bij andere verzekeraar?
Verzekeraars mogen zelf bepalen of zij hun premies verhogen en hoe hard zij deze laten stijgen. Als je van je verzekeraar al een bericht hebt ontvangen dat je premie gaat stijgen, check dan even of je nog steeds de best passende verzekering hebt, of dat je beter kunt overstappen naar een goedkopere verzekering met dezelfde dekking.
Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.