Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
17-07-2025

1 op 5 automobilisten merkt schade na gebruik wasstraat

Uit een analyse van Autoverzekering.nl blijkt dat 19,3% van de automobilisten schade heeft gemerkt aan hun voertuig na een bezoek aan de wasstraat.

3 minuten 17-07-2025
Jerry Poel
Expert Autoverzekering

Van lakkrassen tot afgebroken spiegels: een groot deel van de Nederlanders zegt schade te hebben opgemerkt na een bezoek aan de autowasstraat. Dat blijkt uit een peiling van Autoverzekering.nl. Bijna 1 op de 5 ondervraagden (19,3%) gaf aan dat hun voertuig beschadigd is geraakt, met lakschade als het meest genoemde probleem.

Lak en spiegels vaakst getroffen

De ondervraagden gaven aan dat lakschade of krassen het vaakst worden opgemerkt na een bezoek aan de wasstraat (9,6%), gevolgd door schade aan spiegels of ruitenwissers (5,4%). Andere vormen van schade zijn verloren antennes of accessoires (4,6%) en losgeraakte nummerplaten (2,2%). Daarnaast noemt 2,7% andere schadegevallen.

Niet bewust van risico’s

Gemak, snelheid en voordelige abonnementen maken het aantrekkelijk om wekelijks door de wasstraat te rijden. Auto’s op straat wassen is in sommige gemeenten bovendien verboden vanwege milieuregels. Maar dat gemak van de wasstraat komt soms met een prijs. Hoewel de techniek en borstels van wasstraten de afgelopen jaren verbeterd zijn, zijn niet alle voertuigen bestand tegen de mechanische onderdelen van een geautomatiseerd wasproces, vooral als onderdelen al wat los zitten of slijtage vertonen.

Aansprakelijkheid ligt vaak bij de automobilist zelf

Wie schade oploopt, moet in de praktijk vaak zelf opdraaien voor de kosten. De wasstraat is zelden aansprakelijk, tenzij duidelijk aantoonbaar is dat er iets misging. Denk aan situaties waarin een borstel losraakt en een kras veroorzaakt, of wanneer een medewerker krassen maakt bij het handdrogen van de auto. Ook onjuiste of ontbrekende instructies kunnen ervoor zorgen dat de wasstraat aansprakelijk is. Maar: het is aan de automobilist om te bewijzen dat de schade direct door de wasstraat komt, en dat is lastig. In de meeste gevallen komt het dan aan op de eigen verzekering. Alleen wie all risk verzekerd is, kan schade zoals krassen laten vergoeden. Toch is het lang niet altijd verstandig om dit soort schades te claimen, waarschuwt Jerry Poel, expert bij Autoverzekering.nl:

“Het klinkt logisch om schade te claimen, maar bij kleine schades zoals een kras is dat vaak niet verstandig. Je raakt schadevrije jaren kwijt, hebt mogelijk een eigen risico en betaalt daarmee jarenlang een hogere premie. Voorkom liever de schade: een goede voorbereiding, zoals het inklappen van spiegels of verwijderen van losse accessoires, kan veel ellende voorkomen.”
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

 

Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
3 minuten 17-07-2025

Over onze expert

Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Terug naar boven