Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
10-10-2025

Dag van de Duurzaamheid: 8 feiten over elektrisch rijden in 2025

Op de Dag van de Duurzaamheid kijken we naar manieren om beter voor onze planeet te zorgen. Hoe duurzaam is elektrisch rijden eigenlijk? In deze blog zetten we 8 interessante feiten op een rij.

4 minuten 10-10-2025
Jerry Poel
Expert Autoverzekering

Op de Dag van de Duurzaamheid staan we stil bij bewuste keuzes voor een schonere toekomst. Een keuze die veel mensen maken met duurzaamheid als reden, is de overstap naar elektrisch rijden. Heb jij al een elektrische auto (EV) of overweeg je er één aan te schaffen?

In deze blog zetten we 8 feiten op een rij die laten zien wat elektrisch rijden in 2025 precies betekent. Van CO₂-uitstoot tot verzekeren en van accuproductie tot recycling. Lees snel verder voor de laatste bevindingen.

1. Tot 73% minder CO₂-uitstoot over de hele levensduur

Laten we gelijk met de belangrijkste vraag beginnen. Is elektrisch rijden wel écht duurzaam? Om dit te bepalen, moeten we kijken naar de totale levensduur van de auto: van de productie tot de sloop. Wat blijkt? Onderzoek van de International Council on Clean Transportation (ICCT) toont aan dat een volledig elektrische auto in Europa gemiddeld 73% minder CO₂ uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. Wordt de auto opgeladen met 100% hernieuwbare stroom, dan loopt dit op tot 78%.

Ook in Nederland is het verschil duidelijk zichtbaar. Volgens Milieu Centraal zorgt een elektrische middenklasser hier over de hele levensduur voor zo’n 21.000 kilo CO₂-uitstoot, tegenover 53.000 kilo bij een vergelijkbare benzineauto. Een besparing van ruim 60%.

2. De ‘CO₂-schuld’ van een EV is binnen 17.000 km gecompenseerd

Een veelgehoord kritiekpunt op elektrisch rijden blijft het vervuilende productieproces. Vooral de productie van een accu zorgt namelijk voor veel CO₂-uitstoot.

Dit duurzaamheidsnadeel wordt echter snel gecompenseerd. Tijdens het rijden stoot een EV namelijk geen uitlaatgassen uit en is de motor veel efficiënter. Volgens onderzoek van het ICCT is de extra uitstoot al na ongeveer 17.000 kilometer ingehaald. Daarna rijd je elke kilometer schoner dan met een benzineauto. Voor de meeste automobilisten betekent dat: binnen anderhalf jaar maak je de productie-uitstoot volledig goed.

3. Problemen rondom de accuproductie

Wat maakt de productie van accu’s eigenlijk zo schadelijk? Voor de productie van de meeste accu’s zijn grondstoffen nodig zoals lithium, kobalt en nikkel. Het delven van deze metalen kan leiden tot ontbossing, watervervuiling en hoge CO₂-uitstoot. Daarnaast zijn er ook ethische bezwaren: vooral in landen als Congo is de zorg over kinderarbeid bij kobaltmijnen groot.

Terwijl deze problemen nog steeds actueel zijn, wordt er hard gewerkt aan verbetering. Accu’s bevatten nu al drie keer minder kobalt dan vijf jaar geleden, en nieuwe batterijtypen zoals LFP-accu’s hebben helemaal geen kobalt meer nodig.

Ook werkt de EU aan strengere regels: bedrijven moeten straks exact kunnen aantonen waar hun grondstoffen vandaan komen. Daarnaast groeit de aandacht voor recycling, zodat schaarse materialen opnieuw gebruikt kunnen worden.

4. Actieradius groeit met 33%

Het opladen van een elektrische auto vergt wat planning, maar gelukkig is dit steeds minder vaak nodig. De actieradius van een EV wordt namelijk elk jaar groter. Nieuwe elektrische auto’s rijden gemiddeld maar liefst 33% verder dan vijf jaar geleden. Dit blijkt uit het Trendrapport Personenauto’s 2025 van RVO en Revnext.

In de praktijk betekent dit dat nieuwe EV’s gemiddeld tussen de 350 en 450 km halen op een volle accu. Wel gaat dit voornamelijk om middenklasse en grotere modellen. De allerkleinste elektrische auto’s hebben meestal nog een bereik van 150 tot 250 km. Voor stadsritten is dat prima, maar voor lange afstanden blijft plannen nodig.

5. Bijna 1 miljoen laadpunten in Nederland

Opladen is niet alleen steeds minder vaak nodig, het wordt ook steeds makkelijker. Nederland telt inmiddels bijna 1 miljoen laadpunten, waarvan 183.000 openbaar toegankelijk zijn. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2023. Eind 2024 voldeed 83% van de buurten aan de norm voor voldoende publieke laadpunten, ook dit blijkt uit het Trendrapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Wel is het gemiddeld iets drukker geworden bij openbare laadpalen, doordat het aantal elektrische auto’s harder stijgt dan het aantal laadpunten.

6. Korting MRB voor elektrische auto’s daalt

Wie een volledig elektrische auto bezit, betaalt al jaren minder wegenbelasting (MRB) dan bestuurders van brandstofauto’s. Deze regeling moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken. De overheid gaat dit voordeel de komende jaren echter geleidelijk afbouwen, zodat de belastingdruk voor alle automobilisten uiteindelijk gelijk wordt.

Aanvankelijk was het plan om de korting na 2025 flink te verlagen, maar dat is bijgesteld. Tussen 2026 en 2028 blijft de korting op 30%, waarna deze verder wordt verminderd. Vanaf 2030 vervalt de korting waarschijnlijk helemaal.

7. Autoverzekering EV duurder

Terwijl je met een EV dus belasting bespaart, zijn autoverzekeringen voor elektrische auto’s vaak iets duurder. Dit komt voornamelijk door de risico’s die deze auto’s lopen en de hogere aankoopprijs van de onderdelen. Ook het gewicht heeft invloed op de premie. Zwaardere auto’s kunnen immers meer schade aanrichten.

8. Gebruikskosten EV hoger dan benzineauto

De wegenbelasting is dus lager en de premie hoger. Maar hoe zit het met de totale gebruikskosten? Volgens de nieuwste berekeningen van de ANWB Elektrisch Rijden Monitor kost een kilometer in een elektrische auto gemiddeld 76 cent, tegenover 67 cent in een benzineauto. Dat verschil van 9 cent komt vooral door de snelle afschrijving van EV’s en de invoering van de motorrijtuigenbelasting.

Wat betekent dit voor je maandlasten? Bij 10.000 kilometer per jaar ben je met een EV zo’n € 75,- meer kwijt dan met een benzineauto. Voor de milieubewusten onder ons staat hier gelukkig wel wat tegenover: je bespaart per maand kilo’s aan CO₂. Voor de prijs van een paar tankbeurten draag je structureel bij aan minder uitstoot en schonere lucht.

Bronnen

Geschreven door
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
4 minuten 10-10-2025

Over onze expert

Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Terug naar boven