Het is weer zover, wij hebben bij Autoverzekering.nl alle polisvoorwaarden onder de loep genomen en onderzocht welke autoverzekeraars het best voldoen aan de wensen van de consument. Kortom, wie mag zich Autoverzekeraar van het Jaar 2021 noemen?
Om de winnaars te kunnen bepalen onderzoeken wij eerst onder ruim 1000 autobezitters wat zij de belangrijkste onderdelen van een autoverzekering vinden. Zo weten we zeker dat we een winnaar uitroepen die het best luistert naar de wensen van de consument, wel zo belangrijk niet waar?
Alle aspecten die door meer dan 60% van de autobezitters als belangrijk worden gezien nemen wij mee in het onderzoek en gaan onder de loep. Ben je benieuwd waar we naar gekeken hebben en wat de onderlinge verschillen zijn? Lees dan het onderstaande onderzoeksartikel. Je kunt het navigatiemenu gebruiken om direct naar een bepaald onderdeel te gaan.
Beste autoverzekeraars van 2021
Vorig jaar voerden wij dit onderzoek voor het eerst uit. We onderzochten toen 15 verzekeraars en riepen een overall winnaar uit, Allianz Direct. Dit jaar is dat aantal onderzochte verzekeraars vergroot tot 18 en roepen we voor iedere dekking een aparte winnaar uit. Je kiest immers ook een verzekering voor een specifieke dekking, dus dan wil je ook weten welke verzekeraar op dat gebied het best scoort.
De winnaars van 2021 zijn:
Beste WA- verzekering: SNS
Beste Beperkt Casco verzekering: FBTO
Beste All Risk verzekering: Avero Achmea
In de grafiek hiernaast zie je de score per verzekeraar, bovenin kun je de dekking veranderen en kiezen welke scores je wilt zien.
Belangrijkste onderdelen van een autoverzekering
Als autobezitter wil je natuurlijk een autoverzekering kiezen die het best bij jou past, of dit nou de verzekering met de goedkoopste premie is, die met de ruimste dekking of die met een heel specifieke vergoeding. Waar je ook naar op zoek bent, het blijft lastig om door het grote aanbod te zien welke voor jou het best is. Bij het maken van die keus kan het helpen om te zien wat andere autobezitters belangrijk vinden. Daarom staat de voorkeur van autobezitters in ons onderzoek centraal, zodat we aan jou kunnen laten zien welke verzekeraar de beste keuze is volgens andere autobezitters. In de onderstaande tabel zie je de 11 aspecten die door minimaal 60% van de ondervraagde autobezitters als belangrijk worden gezien.
De beste autoverzekeraar scoort het hoogst op deze punten en onderscheid zich door de beste dekking te bieden, of zelfs iets extra’s te vergoeden. Per onderdeel lees je waar de verschillen tussen verzekeraars zitten. Je kunt het navigatiemenu gebruiken om direct naar een bepaald onderdeel te gaan.
Schade inzittenden
Met stip op nummer 1 staat de schade inzittenden dekking. Deze aanvullende verzekering kun je altijd extra afsluiten bij je autoverzekering, ongeacht welke dekking je kiest. Als je in een ongeluk terechtkomt zijn alle inzittenden verzekerd voor materiële en en lichamelijke schade.
88,2% vindt dit een belangrijk onderdeel van de autoverzekering.
Weetje: Bijna alle verzekeraars (94%) keren een lagere vergoeding uit als een van de inzittenden geen veiligheidsgordel om had en de schade daardoor is verergerd. Dit wisselt tussen een vermindering van 25% tot helemaal geen vergoeding.
Ruitschade
Met een Beperkt Casco- of All Risk dekking ben je verzekerd voor ruitschade. Wat deze dekking precies inhoudt verschilt wel per verzekeraar. Heb je bijvoorbeeld een auto met een panorama- of zonnedak hebt en kun je niet wachten om daar deze zomer weer van te genieten, dan is het goed om te weten dat deze glazen daken niet standaard vallen onder de ruiten van je auto.
Sterker nog, 50 procent van de verzekeraars sluit deze daken uit van hun dekking. Heb je een glazen dak, dan kan het dus geen kwaad om nog eens extra je polis te checken of jouw dak ook verzekerd is.
Dekking bij gestolen auto
Het zal je maar overkomen, je komt aan bij de parkeerplek van je auto en je ontdekt dat deze is gestolen. Geen fijne bevinding, maar wel zo prettig om te weten dat je goed verzekerd bent. Heb je bijvoorbeeld recht op vervangende vervoer tot je gestolen auto is teruggevonden, en moet je een deel eigen risico betalen?
11 van de 18 verzekeraars bieden vervangend vervoer aan en de overige 7 verzekeraars bieden een geldbedrag aan voor de overbruggingsperiode. Maar let op, dit bedrag is vaak ongeveer €15 per dag, dus dat is niet genoeg om zelf een auto van de huren.
4 van de 18 verzekeraars rekenen €100-€150 eigen risico als je auto wordt gestolen.
Direct verzekerd
Je mag pas de weg op met je auto als je verzekerd bent. Het kan dus fijn zijn om een verzekering af te sluiten waarbij je na de aanvraag direct verzekerd bent. De verzekeraar heeft vaak een aantal dagen nodig om jouw aanvraag te beoordelen, in de tussentijd ben je niet verzekerd, tenzij een verzekeraar een ‘voorlopige dekking’ aanbiedt. Je kunt dan direct na het aanvragen van je verzekering de weg op zonder dat je verzekering officieel is goedgekeurd. Als in die wachtperiode een ongeluk gebeurt, dan ben je gewoon verzekerd.
84,2% vindt het belangrijk om direct verzekerd te zijn, terwijl maar 2 van de 18 (11%) verzekeraars dit aanbiedt.
De overige verzekeraars proberen aanvragen wel zo snel mogelijk te behandelen, zodat je binnen een paar dagen weet of je wel of niet verzekerd bent. Dit proces kan tussen 1 en 10 dagen duren.
Dekking voor vandalisme
Schade aan je auto die opzettelijk is toegebracht door anderen valt onder vandalisme. Beschadigingen aan je auto zijn nooit leuk, of je auto nog splinternieuw is of al even meegaat, maar deze vorm van schade wordt alleen gedekt als je een All Risk verzekering hebt afgesloten. Een All Risk verzekering wordt alleen aangeraden als je auto nog heel nieuw is, dus bezitters van oudere auto’s die ten prooi vallen aan vandalisme zullen de schade zelf moeten betalen of dit als verlies moeten nemen.
Je ziet dit verschil ook terug in ons onderzoek: 83,1% van de autobezitters vindt dekking voor vandalisme belangrijk, terwijl 50% een All Risk verzekering heeft en hier daadwerkelijk voor verzekerd is.
Tip: Heb je een Beperkt Casco verzekering en is er schade aan je auto ontstaan door een inbraak, check dan of de garage de schade aan de verzekeraar doorgeeft als (poging) tot inbraak en niet als vandalisme.
Bereikbaarheid van verzekeraar blijft belangrijk
Al jaren experimenteren bedrijven met de contactmogelijkheden die zijn aan hun klanten aanbieden, want klanten verwachten steeds meer van de service. Naast ruime openingstijden van de ‘echte’ klantenservice proberen sommige bedrijven aan die vraag tegemoet te komen door een chatbot in het leven te roepen. Een digitale assistent die 24/7 alle vragen kan beantwoorden. Chatbots worden steeds slimmer en kunnen steeds beter antwoord geven, maar ze zijn ook nog in ontwikkeling waardoor je soms vastloopt en de chatbot je niet verder kan helpen. Dan is het kunnen terugvallen op een echt mens die naar je luistert en die net een stapje verder kan kijken nog steeds onmisbaar.
Opvallend: 2 van de 18 verzekeraars nemen wel het risico om de hele klantenservice aan hun chatbot over te laten en zijn alleen nog op die manier bereikbaar.
Zaterdag open: 13 van de 18 verzekeraars zijn op zaterdag telefonisch bereikbaar.
Schade aan eigen auto gedekt
Hiermee wordt alle schade aan je auto bedoeld, ook schade die je zelf veroorzaakt. Je bent hiervoor verzekerd als je een All Risk verzekering afsluit. Rijd je tegen een paaltje en kan je daar echt niemand anders de schuld van geven? Geen probleem met deze dekking, de schade is vergoed. Onthoudt wel dat iedere schadevergoeding die je bij een verzekeraar claimt, betekent dat je 5 schadevrije jaren moet inleveren. Daarmee zak je op de bonus-malus ladder en gaat je maandelijkse premie omhoog.
Onze tip: betaal kleine schades zelf. Die kosten zijn vaak lager dan de verhoogde premie die je betaalt als je de schade claimt.
No- claimbeschermer
Zoals we hierboven uitlegden, gaat je premie omhoog als je een schade laat vergoeden door je autoverzekeraar. Je kunt jezelf hier ook weer tegen verzekeren, dit heet een no-claimbeschermer. Met deze dekking houd je als verzekerde het recht om 1 schade per jaar te claimen, zonder dat je premie wordt verhoogd.
Let op: Er worden wel 5 schadevrije jaren van je totaal afgetrokken. Je huidige verzekeraar rekent dit niet door in de premie, maar als je overstapt naar een nieuwe verzekeraar, dan neemt die het bekende aantal schadevrije jaren over en ga je alsnog meer premie betalen.
4 van de 18 verzekeraars biedt een no-claimbeschermer aan (22%), terwijl een ruime meerderheid (63%) interesse heeft in deze dekking. Dit is een van de duurste aanvullende dekkingen, dus waarschijnlijk neemt de interesse af wanneer autobezitters de kosten tegen de baten afwegen.
Vast aanspreekpunt
Precies weten wie je kunt bellen als je schade hebt, dat spreekt 61,6 procent van de autobezitters wel aan.
Er zijn twee verzekeraars die deze behoefte erkennen en klanten een vast aanspreekpunt bieden.
Zelf garage uitkiezen
Een ander aspect waar autobezitters veel waarde aan hechten is dat zij zelf mogen kiezen bij welke garage zij hun auto laten repareren. Mag je gewoon naar de bekende monteur om de hoek, of draai je dan zelf op voor de kosten?
Bij 3 van de 18 verzekeraars is deze keuze volledig aan jou. Jij kiest waar je je auto laat repareren en je krijgt 100% van de kosten vergoed.
6 verzekeraars bieden hiervoor een aanvullende dekking aan, Vrije Reparatie Keuze wordt dit vaak genoemd. Kies je deze dekking, dan mag jij zelf bepalen waar je je auto laat repareren.
Bij de overige 9 verzekeraars kun je schade bij laten repareren bij een herstelbedrijf of garage die bij de verzekeraar is aangesloten. Laat je de schade repareren bij een herstelbedrijf of garage die niet is aangesloten, dan betaal je een deel eigen risico dat kan oplopen tot €600.
Let op: kies je voor de dekking Vrije Reparatie Keuze, dan verlies je in sommige gevallen het recht op een vervangende auto tijdens de reparatie.
Vervangend vervoer
Als je auto tijdelijk bij de garage staat, is het wel zo prettig om in de tussentijd een vervangende auto tot je beschikking te hebben. Alle verzekeraars bieden dit aan bij hun WA Beperkt Casco en All Risk dekkingen. Dit is wel onder voorwaarde dat je de schade laat repareren bij een aangesloten herstelbedrijf.
Deze voorwaarde betekent bij 5 verzekeraars ook een ander extraatje: een gratis haal- en brengservice. Hoef je zelf niet naar de garage toe en wordt de vervangende auto bij je thuisgebracht.
Veel verzekeraars beperken het recht op vervangend vervoer wel als het gaat om een Total Loss situatie. 2 verzekeraars bieden geen vervangend vervoer aan als je auto Total Loss is en 12 verzekeraars bieden tijdelijk vervangend vervoer aan, wisselend tussen 5 en 30 dagen.
Als uitzondering bieden 4 verzekeraars zelfs ook vervangend vervoer aan als je enkel WA dekking hebt. Je krijgt dan geen vergoeding voor de schade zelf, maar als je de schade laat repareren bij een aangesloten herstelbedrijf, krijg je tijdens de reparatietijd wel een vervangende auto mee.
Zo veel polisvoorwaarden, zo weinig tijd
Het uitzoeken van een goede autoverzekering is misschien niet het makkelijkst en leukst om te doen, maar je wilt wel goed verzekerd de weg op. Omdat aan de meeste polisvoorwaarden geen einde komt en deze vaak ook niet zijn geschreven om het voor jou als consument zo begrijpelijk mogelijk te maken, hebben wij ze voor jou ontcijferd. Met dit onderzoek proberen we de keuze voor jou een stukje makkelijker te maken door te laten zien welke verzekeraars het best scoren op basis van de mening van andere autobezitters.