Prinsjesdag 2025: dit verandert er voor automobilisten
Wat kun je als autobezitter verwachten in 2026? We nemen de plannen uit de Miljoenennota onder de loep en laten je zien wat er mogelijk verandert aan kosten en regels rond jouw auto.


De plannen voor 2026 zijn bekend. De minister van Financiën heeft de Miljoenennota gepresenteerd en daarin staan verschillende maatregelen die gevolgen hebben voor autobezitters. In dit artikel lees je wat er verandert, welke kosten stijgen of dalen en wat we in de komende jaren kunnen verwachten.
1. Brandstofaccijns blijft verlaagd in 2026
In 2022 voerde het kabinet een tijdelijke korting op brandstofaccijns in om de sterk gestegen brandstofprijzen te dempen. Deze korting zou per 1 januari 2026 aflopen, maar het kabinet heeft besloten deze nog een jaar extra te behouden. Hierdoor blijft tanken voorlopig nog iets betaalbaarder.
De accijnstarieven op benzine, diesel en LPG blijven in 2026:
- € 0,79 voor een liter benzine
- € 0,52 voor een liter diesel
- € 0,19 voor een liter LPG

2. Korting motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s wordt kleiner
Om het gebruik van elektrisch rijden te stimuleren, krijgen eigenaren van een volledig elektrische auto al jarenlang korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). De overheid bouwt dit voordeel nu stap voor stap af, om de belastingen onder automobilisten weer gelijk te trekken.
Oorspronkelijk zou de korting na 2025 direct dalen van 75% naar 25%, maar dat plan is aangepast. Van 2026 tot en met 2028 blijft de korting nu op 30% staan. Daarna wordt het percentage verder verlaagd, totdat de korting in 2030 waarschijnlijk helemaal verdwijnt.
Kortingspercentages op een rij:
- 2025: 75%
- 2026 t/m 2028: 30%
- 2029: 25% (naar verwachting)
- 2030: 0% (naar verwachting)
3. Plug-in hybrides (PHEV): korting motorrijtuigenbelasting loopt af per 2026
Ook plug-in hybrides (PHEV’s) kregen de afgelopen jaren een tijdelijke korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit voordeel wordt nu volledig afgebouwd. Terwijl je in 2025 nog 25% korting krijgt, kom je met een PHEV in 2026 op het normale tarief uit.
Het verloop van MRB-korting voor PHEV’s tussen 2024 en 2026:
- Tot en met 2024: halftarief, ongeveer 50% korting
- 2025: driekwarttarief, ongeveer 25% korting
- Vanaf 2026: geen korting meer, je betaalt het volledige MRB-tarief
4. Bijzondere voertuigen: hogere motorrijtuigenbelasting voor kampeerauto’s en paardenvervoer
Net als elektrische auto’s en plug-in hybrides kregen ook sommige bijzondere voertuigen jarenlang korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Die regeling was bedoeld om voertuigen die maar af en toe worden gebruikt betaalbaar te houden.
Voor kampeerauto’s en paardenvervoerauto’s worden er enkele wijzigingen doorgevoerd:
- Kampeerauto’s: tot en met 2025 geldt het kwartarief (ongeveer 75% korting). Vanaf 2026 betaal je voor kampeerauto’s het halftarief (ongeveer 50% korting).
- Paardenvervoerauto’s: eigenaren van paardenvervoerauto’s hadden tot en met 2025 ook recht op korting. Vanaf 2026 vervalt deze korting volledig en betaal je het normale MRB-tarief.
Andere voertuigen onder het kwartarief (zoals kermis- en circusvoertuigen, rijdende werktuigen en rijdende werkplaatsen) blijven voorlopig onder het bestaande tarief vallen, maar worden vanaf 2028 waarschijnlijk ook afgebouwd. Hierover volgt later een definitief besluit.
5. Geen rode diesel voor landbouw en bouw
In het Hoofdlijnenakkoord van mei 2024 stond het plan om landbouw- en bouwvoertuigen vanaf 2026 weer rode diesel te laten gebruiken, tegen een lagere accijns. In de Miljoenennota 2026 is echter besloten dat dit niet doorgaat. Het geld dat hiervoor was gereserveerd, wordt gebruikt om de tijdelijke korting op brandstofaccijns voor alle automobilisten te verlengen.
Wat is rode diesel?
Rode diesel is gewone diesel met een kleurstof, die vroeger tegen een lagere accijns werd verkocht aan sectoren zoals de landbouw en bouw. De kleurstof maakte het voor controles eenvoudig om te zien of de goedkopere brandstof illegaal in gewone auto’s werd gebruikt.
6. Geen nieuwe oldtimers meer vanaf 2027
Auto’s van 40 jaar of ouder krijgen nu automatisch de oldtimerstatus, waarmee ze zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB).
Vanaf 1 januari 2027 verandert dit. De regeling wordt dan ‘bevroren’ op bouwjaar 1987, wat betekent dat alleen auto’s die op die datum al 40 jaar of ouder zijn nog recht hebben op de vrijstelling. Jongere auto’s verliezen dit vooruitzicht en blijven dus altijd MRB-plichtig.
7. Lagere aanschafbelasting voor elektrische kampeerauto’s en motorfietsen (voorstel)
Er ligt een voorstel om de BPM (aanschafbelasting) voor bepaalde bijzondere voertuigen te verlagen als ze volledig elektrisch zijn. Voorbeelden van deze bijzondere voertuigen zijn kampeerauto’s en motorfietsen. De overheid wil met deze regeling de overstap naar elektrisch rijden in deze voertuigcategorieën aantrekkelijker maken, omdat die nu nog achterblijft.
Voorlopig is dit alleen een plan: er zijn nog geen bedragen of een ingangsdatum bekend. De regeling zou in ieder geval tot en met 2030 moeten gelden.
8. Grote investering in het wegennetwerk
Als laatste worden de Nederlandse wegen verbeterd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert in 2026 maar liefst € 5,6 miljard in het onderhoud en de vernieuwing van wegen, bruggen en tunnels. Zo wil de overheid voorkomen dat storingen en achterstallig onderhoud de doorstroming op de Nederlandse wegen belemmeren.
Minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat vertelt: “We staan de komende jaren voor de grootste onderhoudsopgave ooit. Komend jaar investeren we weer fors in het onderhoud van onze infrastructuur, maar er zijn scherpe keuzes nodig. Er is niet genoeg geld om de komende jaren alles te kunnen doen wat nodig is. Om Nederland ook in de toekomst bereikbaar te houden zijn veel mankracht én extra investeringen nodig.”

Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.