Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
Al jaren wordt er in Nederland gewerkt met het systeem van schadevrije jaren. Als je een nieuwe autoverzekering wilt afsluiten, moet je aangeven hoeveel schadevrije jaren je hebt. Uit cijfers van verzekeraars blijkt dat 1 op de 2 aanvragen hierdoor fout gaat, omdat vaak de het onjuiste aantal schadevrije jaren wordt opgegeven. Hierdoor moet de helft van de nieuwe polissen achteraf gewijzigd worden. Hoog tijd dus dat dit systeem eens flink wordt aangepakt en gemoderniseerd. Maar wat gaat er precies veranderen en vanaf wanneer gaat dit systeem in? En wat zijn schadevrije jaren eigenlijk? In deze blog leggen we het aan je uit.

Wat zijn schadevrije jaren ?

Schadevrije jaren (SVJ’s) zijn de jaren dat je geen schade hebt geclaimd bij je verzekeraar. Voor elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Wanneer je wel schade claimt, verlies je weer schadevrije jaren (‘terugval’). De premie die je maandelijks of jaarlijks betaalt aan je verzekeraar wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid schadevrije jaren die je hebt opgebouwd. Verzekeraars noemen dit systeem van schadevrije  jaren en de korting (of toeslag) die je krijgt op de basispremie de bonus/malus-ladder.

Royeren

Als je wijzigt van verzekeraar stopt je bestaande polis, verzekeraars noemen dit royeren. Je krijgt dan een royementsverklaring waarop staat hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd. Deze schadevrije jaren worden tegelijkertijd door de verzekeraar doorgegeven aan de Roy-data-database van de Stichting EPS. Dit is een database waarin alle autoverzekeraars centraal de schadevrije jaren bijhouden van alle autobezitters.

Roy-data

Er zitten natuurlijk veel voordelen aan het hebben van één centrale database, want bij het wisselen van verzekeraar hoef je je oude royementsverklaring niet door te sturen naar de nieuwe verzekeraar. Je vult bij de aanvraag zelf in hoeveel schadevrije jaren je hebt en de verzekeraar checkt dit achteraf bij de database van Roy-data of dit klopt. Als je verzekering is ‘geprolongeerd’ na één jaar (hiermee bedoelen verzekeraars dat je polis verlengd is) krijg je trouwens ook een opgave van je opgebouwde schadevrije jaren.

Nieuw schadevrije jaren systeem in 2024

Wat zijn ‘echte’ schadevrije jaren (ook wel zuivere SVJ’s genoemd)?

Schadevrije jaren zijn dus de jaren zijn dat je geen schade hebt geclaimd bij je verzekeraar. Voor elk jaar niet claimen bouw je één schadevrij jaar op. Dit noemen verzekeraars de zuivere (echte) schadevrije jaren. Er zijn namelijk ook onzuivere schadevrije jaren. Een verzekeraar kan je soms bijvoorbeeld hoger inschalen omdat ze commerciële korting willen geven of omdat ze meer ‘treden’ willen geven op de bonus/malus-ladder. Dit zijn dan onzuivere schadevrije jaren en deze worden niet vastgelegd in de database van Roy-data en kun je dus ook niet gebruiken als je van verzekeraar wilt wisselen.

Wat zijn de nadelen van het huidige SVJ-systeem?

Een verzekeraar verstrekt pas een royementsverklaring nadat je de polis hebt beëindigd. Ook werken ze de RoyData database pas bij nadat je polis is stopgezet. Meestal heb je dan al een andere verzekering gesloten, dus je nieuwe verzekeraar kan zich nog niet baseren op de actuele gegevens van de database. Daarom gaan er zo ontzettend veel nieuwe verzekeringen fout: verzekeraars gaan uit van een te hoog of te laag aantal schadevrije jaren. Een heel groot nadeel van het huidige systeem is ook dat verzekeraars alleen werken met volledige jaren en niet met maanden.

Verder is de database door jou vrijwel niet in te zien, dus je weet nooit precies hoe jouw schadevrije jaren tot stand zijn gekomen. Veel mensen bestempelen RoyData daarom als een black-box. Je hebt overigens wel een kosteloos inzagerecht in de database van RoyData om je schadevrije jaren in te zien, maar dit is behoorlijk omslachtig.

Nadelen

Wat zijn de veranderingen?

  1. Er komt een nieuwe database waarin de (zuivere) schadevrije jaren worden bijgehouden.
  2. De berekening van deze SVJ vindt centraal plaats in dit systeem.
  3. De nieuwe database is realtime, 24/7 te raadplegen door verzekeraars en door klanten.
  4. Het nieuwe systeem gaat ook inzicht geven hoe de schadevrije jaren zijn opgebouwd. Dit kan omdat verzekeraars alle gebeurtenissen moeten doorgeven die van invloed zijn op de SVJ’s, zoals bijvoorbeeld de ingangsdatum van een verzekering en een geclaimde schade.
  5. Je kan straks eenvoudig inloggen door middel van IDIN.
  6. In het nieuwe SVJ-systeem krijgt iedereen met een particuliere autoverzekering een wallet. De wallet bevat per auto één certificaat waarop de actuele SVJ’s staan. Als je van verzekeraar wisselt, blijf je je certificaat behouden.
  7. De SVJ’s zullen voortaan in jaren en maanden worden opgenomen. Dit is een stuk eerlijker als je bijvoorbeeld na twee jaar en vier maanden wilt wisselen. Normaal zou je de vier maanden opbouw kwijt zijn, straks waarschijnlijk niet meer. Verzekeraars moeten dan namelijk wel de koppeling van de nieuwe SVJ’s aan de eigen bonus/malus-ladder aanpassen.
  8. Het nieuwe systeem gaat gebruik maken van blockchain-technologie. De blockchain database wordt niet beheerd door één centrale partij, maar door alle betrokken partijen in de keten. Elke partij in de keten plaatst als het ware een stukje informatie op een ‘block’.

Wanneer gaat het nieuwe systeem in?

Het verbond van verzekeraars heeft in mei 2022 besloten om dit nieuwe systeem te gaan bouwen. Samen met de Stichting EPS zijn er enkele werkgroepen opgericht om dit omvangrijke project in goede banen te leiden. In de projectgroepen zijn ook twee volmachtbedrijven geselecteerd, waaronder RISK

Het nieuwe SVJ-systeem gaat op 1 juli 2024 van start en krijgt een overgangstermijn van zes maanden voor particuliere autoverzekeringen. Dus op 1 januari 2025 is de oude methode van SVJ’s en RoyData echt geschiedenis. Voor zakelijke autoverzekeringen is de overgangsperiode 24 maanden.

Conclusie

Verzekeraars blijven werken met schadevrije jaren, maar per 1 juli 2024 wordt het systeem flink gemoderniseerd. Bovendien wordt het eerlijker, transparanter en veel makkelijker om foutloos over te stappen van verzekeraar. Kortom: een prima ontwikkeling!

Tip: maak ieder jaar een vergelijking

Zit je al een tijdje bij dezelfde verzekeraar en heb je weer een aantal schadevrije jaren opgebouwd? Maak dan een vergelijking om te kijken of je kunt besparen op je autoverzekering. Overstappers kunnen gemiddeld €265 per jaar besparen op hun premie. Maak nu een vergelijking op Autoverzekering.nl en profiteer van onze 100% laagsteprijsgarantie en gratis overstapservice.

Vergelijk en bespaar

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door John van der Kleij, adjunct-directeur van RISK Assuradeuren en daar verantwoordelijk voor Verzekeringstechniek van onder andere Auto- en Woonverzekeringen. Verder is hij Coördinator Fraudebeheersing, opgenomen in het register van Volmachtbedrijven en lid van de NVGA.

Bronvermelding

De volgende bronnen zijn geraadpleegd:

Terug naar boven